المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استراتيجية مبتدا

الصفحات : [1] 2

vamoscapitos
06-05-2012, 08:24 PM
ما هي افضل استراتيجية تعطيها لمبتدا مثلي

وباي لوت تنصحه واي زوج واي فترة ...

maklad94
06-05-2012, 08:29 PM
انصحك بالبساطة اخى انك الاول تتعلم المؤشرات العادية الموجودة فى الميتا وطبعا اول حاجه ازاى ترسم ترند على فريمات كبيرة ويكون صحيح وتدخل بناءا عليه طبعا دى حاجه مربحة جدا وخليك دايما مع الترند وممكن تشتغل بالموفنج افريج عن طريق تقاطعهم مع بعض وقتها تدخل على حسب الاشارة وطبعا نقاط الفايبو القوية تساعدك جدا فى المتاجرة كنظام مباشر.

realyone
06-05-2012, 08:34 PM
انصحك تتعلم الأستراتيجيات السهله والبسيطه والغير معقده,افضل استراتيجيات للمبتدئيين استراتيجيات الكلاسيكيه,اما عن زوج العملة المناسب للمبتديء انصحك بزوج اليورو\دولار,لأن اليورو \دولار هو زوج محرك لجميع الأزواج اذا فهمت حركته فيسهل عليك فهم جميع حركات الأزواج

magic777
06-05-2012, 09:38 PM
انصحك اخي باستراتيجيه الترند المكسور كويسه جدا للمبتدأ وسهل تعلمها واستخدامها
هيا بس تتطلب المتابعه المستمره للشاشه بس ده برده هيفيدك في التعلم بمتابعه حركه العمله اذا كنت تملك الوقت
انسب العملات لهذه الاستراتيجه هيا كل عملات الدولار وارشح لك الدولار كندي والباوند دولار
واستخدم اداره راس مال صارمه وليكن 5 في الميه من الحساب فقط كبدايه

osama shaban
06-05-2012, 09:42 PM
انصحك بتحديد الاتجاه الاصلي وانتظار اشاره قويه للدخول مع الاتجاه والتعامل مع الموضرات زي الموفينج افريج والفيبوناتشي اما عدد اللوت ده انت اللي هتحدده بالمقارنه مع راس مالك واحسب الخسائر قبل المكاسب

Texxon
06-05-2012, 11:33 PM
اذا كنت مبتدء فالأفضل لك هو الاتجاه للاستراتيجيات اليومية وهي التي يكون فهيا صفقة او اثنين في اليوم يعني حاول ان تبتعد عن الاسكالبينج لأنه خطير جدا وايضا خاول ان تنتعد عن السوينج لأنه ممل جدا خصوصا في البداية

hardjob
06-06-2012, 12:39 AM
السلام عليكم

اخي اولا انصح بفهم المؤشرات متل الموقنح

تم تفهم الاتجاه السعري يعني الترند

وبعد ضبطك لكل المفاهيم

عليك ان تحدد استراتيجية من اختيارك واللتي تجد فيها الراحة و القدرة على فهمها

حاول فهمها و ادا كان اي تساؤل احنا موجودين معك فعلا

بس لا تركز على الاستراتيجيات بسرعة فكر بالمؤشرات اولا

xxmarouanexx
06-07-2012, 08:32 AM
اخي افهم اولا المؤشرات متل

الموقنح

و بعد دلك عليك ان تحدد استراتيجية من عندك و التي تقدر عليها

21cent
06-07-2012, 10:34 PM
اظن اخى انه يجب عليك التمرس على الميتا تريدر
فى مدة لاتقل عن ثلاث اشهر
وانا تتعرف على المؤشرات وتبنى استراتجيتك الخاصة
وانصحك نصحا اخيا انه عليك بالاسنوب لووووز لانه هو امان السوق

21cent
06-07-2012, 10:37 PM
نسيت اقولك حاجة انا عن نفسى اتاجر بالسكلبنج لانى وقتى محدود
اخذ 10 نقاط + الاسبريد
والاستوب يكون 20 نقطة + الاسبريد
اقوم بفرصة او اتنين واريح نفسى واغلط الكمبيوتر وارحل
لان هذا السوق ليس مضمونا ولكن ليس صعبا
عليك بالتمرس اولا واخيرا
بالتوفيق

ramid
06-07-2012, 11:54 PM
لايجب ان تركز على استراتيجيات بعينها بل يجب التنويع
وتجريب كل ذلك على حساب تجريبي ولمدة كافية للتعلم والاستيعاب
اتمنى لك تداولا ناجحا

jans
06-08-2012, 12:27 AM
يوجد اكثر من استراتيجيه هنا حاول تجربة البعض منها و حاول تتقنها
على حساب تجريبي و بعد ذلك لو استطع تضيف اي شيء على الاستراتيجيه لكي تتجنب الخساره يكون افضل
ولو طبقت الاستراتيجيه المطروحه بكل شروطه ايضاً لن يضرك ذلك بشيء و حاول التمرس على الاستراتيجيه لفتره طويلة لكي تعرف
نقاط الضعف و القوة ولا تستعجل و تنتقل بشكل مباشر على الحساب الحقيقي

elking
06-08-2012, 07:52 AM
وانا انصحك يا اخى باستخدام استراتيجية الترند المكسور ايضا وانا عندما كنت مبتدئ كنت اعمل بها وهى بالفعل رائعة للغاية وستلاحظ سهولتها عندما تعمل بها

egyptionforex
06-08-2012, 11:51 AM
بعد التحية ياغالى

والله من وجهه نظرة العمل على كسر الترند والمقاومات والدعوم حتكون مفيدة
طبعا الازواج كل ازواج الدولار والاسبيرد تحت 5 نقاط جيدة
وهذه الاستراتيجات لاتحتاج خبرات كبيرة ومع الوقت ستتقن العمل بها باذن الله

magic777
06-08-2012, 11:36 PM
لايجب ان تركز على استراتيجيات بعينها بل يجب التنويع
وتجريب كل ذلك على حساب تجريبي ولمدة كافية للتعلم والاستيعاب
اتمنى لك تداولا ناجحا

هو فعلا في الاول المطلوب مننا اننا نجرب كل الاستراتيجيات اللي تقع تحت ايدنا لو قدرنا
علشان التجارب دي هتديك الخبره اللي هتساعد في انك تبني استراتيجيتك الخاصه بيك انت بعد كده
ولما تلاقي نفسك لاقيت استراتيجيه قريبه منك وانت مرتاح في المتاجره بها ركز عليها
وطورها لنفسك

عزبز 18
06-09-2012, 10:58 AM
انصحك كمبتدا ان تبدا بفتح حساب ديمو في شركات الوساطة مثل شركة انستا فوركس و تجرب العديد من الاستراتيجيات مثل استراتيجية الثرند المكسور
واستراتيجية الموفينج افيراج 100 مع موفينج 20 والتقاطعات وايظا مؤشر المومينثوم و رسي و زوج الباوند دولار واليورو دولار في الفترة الصباحية هي افضل فترة في الفوركس....

ana1990
06-09-2012, 12:22 PM
يوجد اكثر من استراتيجيه هنا حاول تجربة البعض منها و حاول تتقنها
على حساب تجريبي و بعد ذلك لو استطع تضيف اي شيء على الاستراتيجيه لكي تتجنب الخساره يكون افضل
ولو طبقت الاستراتيجيه المطروحه بكل شروطه ايضاً لن يضرك ذلك بشيء و حاول التمرس على الاستراتيجيه لفتره طويلة لكي تعرف
نقاط الضعف و القوة ولا تستعجل و تنتقل بشكل مباشر على الحساب الحقيقي

على فكرة ده احسن حل خصوصا فكرة الحساب التجريبي فمنه ستتعلم كل شئ انا عن نفسي بعمل كده حاليا علشان اتعلم و صدقني في المجال ده مفيش احسن من انك تعمل استراتيجية لنفسك عن طريق الخبرة في المجال انا اعرف ناس اعدت سنين تخسر بعد كده ارباحها ضربت في السما و بالتوفيق لنا جميعا بالطبع

mokhtar26
06-13-2012, 09:24 PM
السلام عليكم
انصحك بالبداية كما بدا الاخرون تتعلم الأستراتيجيات السهله والبسيطه والغير معقده,
افضل استراتيجيات المبتدئيين استراتيجيات الكلاسيكيه كالموفنغ و الستوكاستيك و الار اس اي و الفيبو و غيرها ثم شكل نظرتك لوحدك
بالتوفيق

Noah
06-14-2012, 12:22 AM
ما اجمل ان تكون مبتدئ فى الفوركس وتبدا العمل فى الفوركس وفى هذه الحالة اعتقد انه منا لافضل ان يكون لديك دائما الطريقة التى تخترعها فى الفوركس وتعمل بها بنفسك وتحقق عن طريقها نسبة كبيرة من الاموال فى وقت قصير ومع الوقت تدير بها الحساب

mando
06-14-2012, 08:59 PM
افضل استراتجية انك لا تبحث عن استراتجية عشان تخش تربح منها أو شئ تفكريك يكون انك تتعلم واتعلم كل شئ مؤشرات حركة السعر واهم شئ ادارة راس المال وبعدين لما تحب تبداء وتطبق طبق استراتجية سهلة وتكون على الديمو وبعدين تشوف اية هى نتائج الاستراتجية لو لقيت نفسك اتعلمت جيد والاستراتجية حققت معاك مكسب كويس لفترة طولية انتقال الى مرحلة الحساب الحقيقى واى طريقة جديدة تتعلمها بعد ذلك أرجع طبقها على الديمو

bousshimin
06-17-2012, 10:56 AM
كل الإستراتيجيات ليست لمبتدأين أنصحه بتعلم المؤشرات وأساسيات الفوركس وبعد دلك
يمنكه متاجر بأي إستراتيجية تخدمه في جني الأرباح من فوركس

KOGI
06-25-2012, 06:18 AM
انصحك اخي باستراتيجيه الترند المكسور كويسه جدا للمبتدأ وسهل تعلمها واستخدامها

2x1
06-25-2012, 07:29 AM
اعتقد اخي الاسكالبينج طريقة جيدة واستخدام التحليل الكلاسيكي بعد دراسة مقوماتة التي تعتمد غلي الترند ومخططات الدعم والمقاومة ومؤششر الفيوبانشي

elking
06-25-2012, 11:45 AM
افضل طريقة لك يا اخى انك تعتمد على التحليل الفنى
وان تعمل باستراتيجية الترند المكسور فهى استراتيجية اثبتت كفائتها وتستطيع ان تعمل على فريم النصف ساعة لو كان راس مالك صغير

ana1990
06-25-2012, 03:57 PM
لو مبتدا اوي انصحك تدور على حد تعمل معاه كوبي من صفقاته او مثلا مشروع توصيات كده و تشوف هي بيعمل ايه ويحقق لك مكسب بعد كده تكون اتعلمت منه تنفذ الطريقه بنفسك او مثلا تكون حققت راس مال كبير بحيث تقسمه نصفين نصف للكوبي و الاخر لك تجرب فيه بكده تبقى اتعلمت كل حاجه في فتره بسيطه شهر او اتين بالكتير

zikooo014
06-25-2012, 06:43 PM
ما هي افضل استراتيجية تعطيها لمبتدا مثلي

وباي لوت تنصحه واي زوج واي فترة ...

انت تستخدم اقل لوت موجود عندك 0.01
و ابدأ بالبولينجر باندز و اتعلمه كويس

Mostafa Mando
06-25-2012, 09:10 PM
اخي تعلم استراتيجية الاسكالبنج لإنها رائعة جدا وسريعة في الربح محتاجة

خبرة في مجال الفوركس لكن إذا تعلمتها انت عثرت على كنز

mando
06-25-2012, 10:36 PM
اخي تعلم استراتيجية الاسكالبنج لإنها رائعة جدا وسريعة في الربح محتاجة

خبرة في مجال الفوركس لكن إذا تعلمتها انت عثرت على كنز

استراتجية الاسكالينج خطر جدا على الحساب لو بتخش بلوت كبير وكمان فى البداية يفضل تعلم التحليل الفنى
والى الان لم ارا استراتجية اسكالبينج فى اى منتدى الى الان لا توجد طريقة اسكالبينج قوية

nooraldeen1997
06-25-2012, 10:57 PM
خليك بسيط
و ابدأ بمبالغ صغيره

aminos
06-25-2012, 11:07 PM
السلام عليكم
ما عليك إلا بالتعلم الجيد و الدراسة الجيدة و الصبر و الإستمرار في هذا الشيئ
أما الإستراتيجية فسوف تأتي لوحدها

HARRY POTTEER
06-26-2012, 12:16 AM
انصحك بالبساطة اخى انك الاول وطبعا اول حاجه ازاى ترسم ترند على فريمات كبيرة ويكون صحيح وتدخل بناءا عليه طبعا دى حاجه مربحة جدا وخليك دايما مع الترند وممكن تشتغل بالموفنج افريج عن طريق تقاطعهم مع بعض وقتها تدخل على حسب الاشارة وطبعا نقاط الفايبو القوية تساعدك جدا فى المتاجرة كنظام مباشر.

تتعلم المؤشرات العادية الموجودة فى الميتا

hehelibeb
06-28-2012, 01:39 AM
أنا أنصح بالمحاولة والخطأ

خهذا ما يجعل المتاجر يتعلم من أخطائه

بالإضافة إلى التعلم بالدروس والإستراتيجيات

Mr.GooDMaN
06-28-2012, 01:51 AM
استراتيجية القنوات للدكتور جمال ممدوح وهي موجودة في كتاب بعنوان خبرتي جربها ولن تندم
بالنسبة للوت انصحك بما انك مبتدأ 10 سنت لكل 100 دولار

omar kapo
06-28-2012, 01:54 AM
انصح المبتدء ان يبدء بي راس مال 100 دولار ولكي 100 دولار يستخدم 10 سنت فهي افضل له
فالقناعة كنز لا يفني اي انه عندما يقوم بالاقتناع بالمكاسب التي يحققها فاذا سوف يحقق مكاسب كثيرة
و ام عدم الرضاء فلا يمل عين الانسان الا التراب

M Sabry M Elbakrawy
06-28-2012, 02:14 AM
والله انت عليك اولاا بالدعوم والمقاومات ورسم الترند والقنوات السعرية ورسم الفيبوناتشي والموفنج اففريج / يعني من الاخر تحليل كلاسيكي وان شاء الله تنلو المرااد

dodovedo
06-28-2012, 05:45 PM
اخى الكريم
بالنسبه للوت ده حسب راس مالك كام تقدر تحسب اللوت اللى هتدخل بيه
بالنسبه للاسترتيجيه فده حسب حبك فى المتاجره فى استراتيجيات كتير
شوفهم وشوف انهى استراتيجيه تناسبك تقبل مرورى

khaled zizo
06-30-2012, 12:07 AM
مبتدا اوي انصحك تدور على حد تعمل معاه كوبي من صفقاته او مثلا مشروع توصيات كده و تشوف هي بيعمل ايه ويحقق لك مكسب بعد كده تكون اتعلمت منه تنفذ الطريقه بنفسك او مثلا تكون حققت راس مال كبير بحيث تقسمه نصفين نصف للكوبي و الاخر لك تجرب فيه بكده تبقى اتعلمت كل حاجه في فتره بسيطه شهر او اتين

TAKABO
07-01-2012, 09:12 PM
اخي افهم اولا المؤشرات
و بعد دلك عليك ان تحدد استراتيجية من عندك و التي تقدر عليها

كريم
07-01-2012, 1