المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عــــــائق الـــــلــــغـــة ...... ابدو آراءكــــم

الصفحات : [1] 2 3 4

Snipwow
08-06-2012, 01:38 PM
السلام عليكم

كمـــــا تلاحظــــون فان هذا المجـــــال مبني على الــــغة انجليزية اكثر من اي وقت مضى حتى لو اقبلت على تغيير اللــــــغة تبقــى المفردات التي تســتــعمل في هـــذا المجــــال انجليــــزية

حتى واجهة منتدانا الجميــــل و عنـــاوينه الرئيسية فهي بهذه الاخيــــرة

فهـــــل تعتبر هذه اللـــغة عــــائق و معرقل نحو مبتغـــــاك ؟

ما هو المستوى الذي بجب ان يمتلكه الشخص (على الاقل) ليحترف هذا المجـــــال ؟

mizoxavi
08-06-2012, 01:43 PM
اخي انا ضعيف في اللغة الانجليزية ولكن والحمد لله اي شيء لا اعرفه اسال عنه هنا فالمنتدى ويتم الاجابة عنه وهدا بفضل الاعضاء الطيبون
على ما اظن ان يجب ان يكون لديك مستوى جيد او باس به في هده اللغة ان كنت لا تريد اي عراقيل في المصطلحات

mohamed2010
08-06-2012, 01:45 PM
السلام عليكم بالطبع أخى فأن تعلم الغة شىْ مهم جدا
فى الحياة الان لان كل العلوم الان بالغة الانجليزية والفوركس ايضا

aboualy
08-06-2012, 01:48 PM
لا اعتقد اخى العزيز ان الغة ستكون عائق امام من يريد ان يعمل فى الفوركس وذلك لان عدد المصطلحات التى نستخدمها ليس كبير وانا اقصد الاستخدام اليومى فى التداول
اما التعليم فانت لن تحتاج اللغة الانجليزية لانه يوجد العديد من المصادر العربية لتعليم الفوركس

mahmoud1
08-06-2012, 01:50 PM
اللغة مهمة جدا فى اى مجال كل ما كان الواحد معه لغة يقدر يتعامل بشكل جيد ويكون مطلع اكنر لكن فى منتديات عربية كتير مسهلة الموضوع دة على المتداول وفى شرح جيد للفوركس سواء كان شرح عربى او مترجم اهم شئ يكون انت حباب المجال دة وهاتقدر تفهم كل شئ حتى لو كان بى اى لغة على ما اعتقد مع الخبرة الواحد بيقدر يتغالب على هذة المشكلة

thehulk3
08-06-2012, 01:52 PM
بص مفيش أي حاجة عايق بكل سهولة ادخل في قسم المبتدئين
واعمل بوست عن السؤال اللي مش عارفه
حتلاقي ستين إجابة

انجليزي عربي
عربي انجليزي
انجليزي انجليزي
أي لغة تتخيلها
:d

hesham1046
08-06-2012, 01:53 PM
لا ياعم انا بترجم على جوجول لو اللغة مصيقانى بترجم على جوجول

eslam92
08-06-2012, 02:00 PM
السلام عليكم

كمـــــا تلاحظــــون فان هذا المجـــــال مبني على الــــغة انجليزية اكثر من اي وقت مضى حتى لو اقبلت على تغيير اللــــــغة تبقــى المفردات التي تســتــعمل في هـــذا المجــــال انجليــــزية

من وجهه نظرى اللغة ليست عائق وانما المصطلحات اللغوية الغريبة قد تعتبر عائق الى حد ما
فالبرغم من دراستى الانجليزية بشكل واسع الا اننى اواجه بعض الصعوبات ..........لكن دائما ما يبدأ النجاح بصعوبات
شكرا

mohamedd
08-06-2012, 02:09 PM
ولو كان هناك عائق لغة لا
يجب أن نستسلم له،على الأقل
يجب معرفة أساسيات التداول
في البداية،والباقي سيأتي بالتراكم
والتكرار

osama00971
08-06-2012, 02:13 PM
اكيد ممكن تكون من العوائق فعلا
لابد ان يكون المتاجر متقن للغة الانجليزية

forex.dealer
08-06-2012, 02:17 PM
اخي الحبيب مطلوب منك ان تعرف المصطلحات المهمة ومعانيها
واحنا بنعرفها وبنكتيها بالعربي هههههههه
بس الانجليزي مهم جدا حاول تخلي اللغة الانجليزية ليك هدف وانت بتتعلم الفوركس

silver
08-06-2012, 02:22 PM
لا يجب ان تعرف جليزية حتى تتداول في الفوركس

وانا اعرف ناس لا يعرفون شيئا في الانجليزية في الفوركس ويربحون

realyone
08-06-2012, 02:22 PM
السلام عليكم

اخي تقصد اللغه عائق في مجال الفوركس,فإذا هذا اللي تقصده فاعتقد ان اللغه ليس عائق في الفوركس لأن كثيرمن الشركات بمواقعها في خيارات للغه يعني يمكن تختار اي لغة تريده,وحتى يوجد عندهم دعم فني عربي

moonlight32
08-06-2012, 02:26 PM
لا اعتقد بأن الغه سوف تشكل عائق
لأن هنالك الكثير من وسائل المساعده في ترجمه الغه الانكليزيه ومنها كوكل او يطلب الاستفسار والمساعده من مسؤولي واعضاء المنتدى وبلتأكيد لن يقصرو في مساعدته ..

Snipwow
08-06-2012, 02:26 PM
لا اعتقد اخى العزيز ان الغة ستكون عائق امام من يريد ان يعمل فى الفوركس وذلك لان عدد المصطلحات التى نستخدمها ليس كبير وانا اقصد الاستخدام اليومى فى التداول
اما التعليم فانت لن تحتاج اللغة الانجليزية لانه يوجد العديد من المصادر العربية لتعليم الفوركس

لكن مجال المعرفة يبقى محصور على ما يقومون بترجمته لك .... فكما يقول المثل .....لا تطعمني السمكة لكن علمني كيف اصطاد

magic777
08-06-2012, 02:34 PM
مافيش شك ان لو معاك لغه اجنبيه هتساعدك كتير مش في مجال الفوركس فقط كمان
وايضا لما تيجي تستفسر عن شئ وتكلم الدعم الاجنبي او يتصلوا بيك هتحتاج الللغه هنا
ومش بس كده فيه كتب ومعلومات عن الفوركس موجوده في الكتب الاجنبيه بتفاصيل اكتر

andyy
08-06-2012, 02:36 PM
اعتقد ان حاجز اللغه لن يستمر كثيرا فالتجربة و الخبرة تزيل هذا العائق حيث يكون المتاجر المبتدئ قد تدرب على رؤية المصطلحات و عرف وظيفة كل مصطلح

khaledforex
08-06-2012, 02:39 PM
اللغة كانت عائق فى البداية
اى منذ زمن عندما كان العرب مبتعدون عن المجال ولا يعرفون عنه شىء
اما الآن اصبحت هناك كتب مترجمة
واستراتيجيات عربية
ومشاركات عربية هائلة
ومنتديات عربية
وشركات وساطة تتحبب الى العرب باللغة العربية
لا اعتقد ان اللغة اصبحت عائق بعد الثورة العربية الفوركسية

king
08-06-2012, 02:46 PM
اكيد عائق اللغه مشكله كبيره جدا يبحث المتداولين دائما الى التغلب عليها وينبغى على التاجر ان يكون لديه خلفيه جيده عن اللغه الانجليزيه حتى يكون قادر على ترجمة الاوامر والمصطلحات الهامه فى تجارة الفوركس

husamart
08-06-2012, 02:47 PM
بالنسبة لي لغتي الانجليزيو الحمد لله جيدة
لكن من يجد صعوبة في بعض الكلمات فلن تكون عائق فأي كلمة ممكن ترجمتها من جوجل ترجمة وحتى لو كانت فقرة
واعلم بأن المشكلة لو كانت ستكون في بداية الامر وبعدها ستكون تعودت على المصطلحات وتمكنت من حفظها بدون اي مشاكل

kingman
08-06-2012, 02:56 PM
هو اكيد ان اللغة الأنجليزية مهمة فى هذا المجال وغيره من مجالات التكنولوجيا والعلم لن معظم المصادر باللغة الأنجليزية والمتابعة الأسرع باللغة الأنجليزية لكنها اكيد ليس عائق كبير يعيق النجاح فى هذا السوق

Smart
08-06-2012, 03:02 PM
اللغه لا تشكل اى عائق فى التحليل الفنى
ولا تحتاجها بتاتا اما بخصوص التحليل الاساسى او الاخبارى
فانت ايضا لا تحتاجها بقوه يكفيك معرفه نتائج الاخبار وتأثيرها على العمله
اللغه مهمه فقط عند متابعه المؤتمرات مثل مؤتمرات بيرتاتكى وغيره
وذلك لتستنتج بنفسك مايدور فى ذهن برنانكى ومايلمح اليه

hichemdz
08-06-2012, 03:04 PM
السلام عليكم

بالفعل اخي كل شيء باللغة الانجليزية في هذا المجال

بالنسبة لي لا تشكل اي عائق رغم اني لا اتقنها جدا لكن اغلب المصطلحات صارت مفهومة بالنسبة لي .

ROTARY28
08-06-2012, 03:06 PM
السلام عليكم
والله موضوع اللغة موضوع شائك
ولكن الحمد لله بان المنتدى فيه لغة عربية

ahmed
08-06-2012, 03:09 PM
بالنسبه الى لا ارى ابدا ان اللغه الانجليزيه تشكل عائق فى تعلم الفوركس
ولاكنها فقط من الممكن ان تشكل عائق فى التوسع وقرائه الكتب بالانجليزيه

safiforex
08-06-2012, 03:22 PM
الان اظن انه لا مشكلة في اللغة بتاتا فحتى الشركات اصبحت تعمل اقسام بالعربية لكي لما يكلمهم الواحد يتكلم معهم بالعربي
و اما في مجال التعلم فهناك الكثير من الدروس بالعربية و الكتب العربية و الفيدوهات العربية
يعني اصبح لنا خزان كبير من المعولمات بالعربية

08-06-2012, 03:22 PM
مفيش شك ان اللغة شئ مهما فى كل شئ

gamal
08-06-2012, 03:24 PM
السلام عليكم اكيد اللغلة بتمثل عائق في بعض الاحيان
ولكن انا من وجهة نظري بعمل اني اترجم علي جوجل واعرف الكلمة الي ترجمت وافهم اللغة التانية وبكدا اكون عرفت اللغة التانية ولكن اكيد بتعب
ولازم يكون عندنا عزيمة عشان ننجح

safiforex
08-06-2012, 03:52 PM
السلام عليكم اكيد اللغلة بتمثل عائق في بعض الاحيان
ولكن انا من وجهة نظري بعمل اني اترجم علي جوجل واعرف الكلمة الي ترجمت وافهم اللغة التانية وبكدا اكون عرفت اللغة التانية ولكن اكيد بتعب
ولازم يكون عندنا عزيمة عشان ننجح
هذا ممكن اخي الكريم ان تعمل ترجمة زي ما قلت و لكن في ما يخص ترجمة ما يكتب باللغة الانجليزية و الكتب
و لكن هل يمكن ان تترجم الفيديو بالغوولغل ، او انك عندما تريد ان تتحدث الى الدعم بالانجليزي هل تستطيع حينها بالترجمة
فالترجمة لها حدود فقط

massary
08-06-2012, 10:15 PM
بص هو ممكن مع الوقت والعمل هتتعود على اللغة والمصطلحات لكن مش لازم تكون محترف فى الانجليزى عشان تبقى متاجر ناجح
انا بشوف مواضيع كتيرة بالعربى وفيديوهات ع اليو تيوب عربى وسهة جدا ان الواحد ممكن يفهم منها لكن لو الانجليزى ضعيف جدا هتلاقى صعوبة فى الموضوع ده

perdromen
08-06-2012, 10:25 PM
قد تكون اللغة عائق سطحي
لكن مع الارادة و المواضبة على تعلم و لو القليل من اللغة يمكنك من تجاوز هذا العائق
توكل على الله و ابدء في التعلم
بالتوفيق

BRUFEN
08-06-2012, 10:40 PM
في الحقيقه هذه الغة كنت احبها ومتمكن بها في دراستي ولكن بالتحديد في منتصف دراستي لاني تركت الدراسه للعمل واكملتها ليلي
ولكن الدراسة في النهار كنت أجيدها وبكل سهوله ولكن بعد ان تركتها وبعد ان اكملت الدراسة اليليه لم أستطع فهمها بكاملها يعني رجعت على الزيرو
وحاولت أني ادخل معاهد تدرسها ولكن منعني منها بسبب ما رأيته من زميل لي في العمل لما يقارب 8 سنوات لأن لدينا في مجال عملي الغة الإنجليزية ضروريه ومن ضمن مهمات أقسام كثيرة
فقام أحد الزملاء بأخذ دورة تضم مدرسين بريطانيين والمان وكانت هذه الغة من الدورات الكل يشيد بها لقوتها وان من يخرج منها يكن متمكن بكل ما تعنيه الكلمه من الغة الإنجليزية وفعلن هذا ما حصل
مع زميلي ودارت السنوات وها هو زمليلي الآن أصبح يجهل الكثير من الكلمات وأراه ياخذ وقت لفهم خطاب بالغة الإنجليزية وكل هذا بسبب انه تعلم الغة على مستوى عالي ولكنه لم يستمر بالتمرن
على ما تعلمه منها فليس لدينا من يخاطبه بإستمرار لتكون لغته منطلقة ولسانه لم يعد معتاد على نطق الكلمات بصورة صحيحه دوماً وعندما رأيت منه ما رأيت لم اعد اهتم بالدراسه

أما من ناحية انها تعيقني ففعلن تعيقني كثيراً وجداً في امور كثيرة ولكن بالنسبة للمنتدى فكل ما واجهني من عدم معرفتي به رأيت من يسأل عنه واجد الإجابة بموضوعه فلم يعد هنالك شيئ يعيقني ولله الحمد

zizo_a_86
08-06-2012, 10:48 PM
عندك حق هو موضوع اللغة مشكلة شوية لكن مع الخبرة هتقدر تفهم كل حاجة والدنيا هتبقى بسيطة جدا

ahmed rabee
08-06-2012, 11:40 PM
هي اللغه عموما مهمه في حياتنا

لكن انا شايف انها مبتمثلش اعاقه ولا حاجه في الفوركس

هما كام مصطلح صغيرين كدا تعرف معانيهم بس وخلاصص

ولما تتعود علي التداول هتلاقي الموضوع سهل جدا ومش فارق لغه

medhat
08-06-2012, 11:47 PM
لا يوجد عائق لغه فكل الكتب والبرامج مترجمه كما ان وجود مثل هذا المنتدىيزيل باقى العوائق
فمعظم الكلام المستخدم باللغه الانجليزيه هى مصطلاحات وبالاستمرار تعرفها وتتعود عليها

nadir21
08-06-2012, 11:51 PM
السلام عليكم

اللغة ليست عائق بل من السهل تجاوزه وبامكانك تعلم اللغة الانجليزية في البداية تعلم المصطلحات المستعملة في التداول ومفهوم كل مصطلح تجد نفسك انك قد تعلمت اللغة الانجليزية
لا اقول اني فشلت بل اقول اني لم اصل وبنكرار المحاولات ستصل الى مبتغاك

eletrebi
08-06-2012, 11:54 PM
الامر هيبقى صعب جدا للمبتدئين
ولكن المحترفين العرب ازا واجهتهم صعبوبة سكوت قليلة بخلاف المبدئين

maged
08-07-2012, 12:05 AM
انت تحتاج لغة انجيليزة لان كل الكتب تكون
بالانجيلزي ومش كلها مترجمة ولكن يوجد بعض الكتب العربية

abo ali
08-07-2012, 12:08 AM
اعتقد ان الواحد كلما كان لديه معرفه بالغات اكتر كلما استفاد وكان الامر واضح وسهل بدون اى عوائق
واللغه الاكثر انتشار هى اللغه الانجليزيه واعتقد ان الواحد بيتعلم من التكرار

husam
08-07-2012, 12:09 AM
اللغه الانجليزيه هى اللغه الدوليه او الاوسع انتشارا عالميا
انا خريج مدارس لغات و لكن المصطلحات فى الفوريكس تعرقلنى بعض الشئ خاصه فى التقارير الاخباريه و الاقتصاديه عن العملات

abdallah elbaz
08-07-2012, 12:09 AM
علشان كدا من المهم جدا اننا نتعلم اللغه الانجيليزي
للاسف انا كواحد من الناس التعليم فى مصر من حيث اللغه 0
ولازم الواحد ياخد كورسات علشان يتعلم

mido95
08-07-2012, 12:12 AM
هى اللغة الانجليزية فى تعلم الفوركس مهمة و هذا لان جميع المصادر و الاستراتيجيات و الشروحات تكون بالانجليزية

لكن الحمد لله يوجد يا اخى العديد ن العرب يقومون بترجمه هذة الاشياء و اعادة شرحها لنا فنفهمها بسهولة

sofiane
08-07-2012, 12:14 AM
والله انا ضعيف جدا في الغة الإنجليزية و كل الإحترام للذين يترجمون الكتب للغة العربة و لهم جزيل الشكر

derfcase
08-07-2012, 12:15 AM
لا اعتقد اخي الكريم
Snipwow
ان اللغة عائق كبير امام من يريد ان يتعلم في هذا المجال
فرغم موافقتي لك ان اللغة الغالبة في هذا المجال هي الانجليزية - فهذا ليس معناه ان من يريد التعلم بهذا المجال بلغة اخري غيرها سيفشل
و الدليل علي ذلك ان هذا السوق يتداول فيه معظم الناس علي مستوي العالم بمختلفي اللغات - و ليث متحدثي الانجليزية فقط

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 12:17 AM
السلام عليكم ورحمة الله
أنا لا أرى متداولا ناجحا بدون تمكنه من اللغة الانجليزية
فالفوركس و الكتب الموجودة و المقالات الحديثة كلها انجليزي و الترجمة قد تحرف المعنى و بالطبع تأتي متأخرة

meroo
08-07-2012, 12:21 AM
انا شايف ان اللغة الانجليزية مش عائق خالص فى الفوركس
لانها شوية مصطلحات بسيطة بتتحفظ بكل سهولة مش اكتر

noureen
08-07-2012, 12:29 AM
انا لا يعقنى اللغه كثير اولا دا ممكن يكون تدريب ليك على
تعلم الانجليزيه كمان انت ممكن تترجم اى حاجه حابب تترجمها
من على جوجل مثلا الموضوع مش صعب كتير

thunderfot
08-07-2012, 02:51 AM
عئق اللغه ليس الوحيد فبامكانك استخدام قاموس ورقي او الكتروني , ولكن يجب ايضا معرفتك بعض الامور الرياضيه البسيطه حتى تستطيع ان تفهم بعض المعادلات البسيطه في المؤشرات او حساب راس المال والمخاطره - وقدرتك على تعلم برامج الكمبيوتر المختلفه فكل شركه لها برنامج تداول مستقل بخلاف برنامج الميتا تريدر

tamid0
08-07-2012, 02:55 AM
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد اللغة مبقتش عائق الشركات كلها بقى فيعا عربي ف خلاص مبقاش عائق
بالتوفيق

MrDeloma
08-07-2012, 03:11 AM
أخي طبعا اللغة أهم شيء فيجب ان تكون لديك ثقافه متوسطه في جميع اللغات
و خصوصا العربيه و الانجليزيه لكي تتمكن من فتح صفقات و اغلاقها و معرفة معلومات حول حسابك و الكثير الكثير

safiforex
08-07-2012, 03:19 AM
أخي طبعا اللغة أهم شيء فيجب ان تكون لديك ثقافه متوسطه في جميع اللغات
و خصوصا العربيه و الانجليزيه لكي تتمكن من فتح صفقات و اغلاقها و معرفة معلومات حول حسابك و الكثير الكثير
اخي الكريم اللغة الان ليست مهمة في فتح او اغلاق الصفقات ، فحتى الميتارتيدر يمكن للواحد ان يعمله بالعربي
و حتى لمعرفة الملعومات في الموقع للحساب فيمكنه ان يعرفها بالعربي فهذا شيء عادي الان

AMANI
08-07-2012, 03:25 AM
السلام عليكم

فى الفوركس لا تحتاج الى معرفه كبيره باللغه الانجليزيه وغالبا لن تحتاجها ان شاء الله
بس الغريب انك مقيم فى كندا يعنى على الاقل تعرف تفك الخط انجليزى وفرنسى

i5land_man
08-07-2012, 03:26 AM
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد اللغة مبقتش عائق الشركات كلها بقى فيعا عربي ف خلاص مبقاش عائق
بالتوفيق

ولو المتاجر حب يتعلم انجلش حيكون في مصلحته لانه حيكون قادر يدخل علي مكتبة من مصادر المعلومات والمقالات والشروحات باللغة الانجليزية
وده حيخليه عنده ميزة اكتر من اقرانه العرب اللي مطلعوش برا حدود الشروحات العربية

webtech
08-07-2012, 03:27 AM
ليس المهم اخي الفاضل ان تتقن اللغة الانجليزية المهم هو ان تتقن بعض المفردات التي ستتحتاجها

Mido0o-style
08-07-2012, 04:10 AM
هو لن يأثر فى عملية متاجرتك او تعاملك مع الشركات أغلب الشركات المحترمة لديها دعم فنى بكل اللغات و منها العربية
منصة التداول يمكنك جعلها باللغة العربية و هكذا

لكن حاليا اللغة الأنجليزية هى لغة العلم لذلك هى اللغة المشتركة و الواجب الألمام بها

maro50
08-07-2012, 04:19 AM
انا معك ان الفوركس يحتاج للغة ولكن بامكانك تخطى ذلك بمعرفة مصطلحات الفوركس وحفظها و فهمها حتى وان وجدتها امامك استطعت تدبير امورك

hamzah krishan
08-07-2012, 04:39 AM
اخي الكريم اللغة هي عائق كبير ولكن بعد فترة سوف ترى بانك تمر بنفس المصطلحات في جميع التداول وجميع المراحل نفس الكلمات مع مرور الوقت ترى بانك تعرفها

firemorocco
08-07-2012, 04:48 AM
كل مجلات ربح من أنترنت تعتمد على اللغة بخصوص إنجليزية فبغض نظر فمجال فوركس
يحتاج قليل من ضبط مفرداته وسيتمكن منه بتأكيد

mage
08-07-2012, 05:02 AM
لغة ياه يا كبير كل الشركات الان توفر لنا ميزة مهمة جدا ان يكون لديهم دعم فنى عربى وهذا الدعم يمكننا ان نتواصل معه ومن الممكن ان نتعرف على بعض الاشياء الهامة التى بها نتخلص من مشاكل السوق الكبيرة التى تحدث لنا

Ekramy
08-07-2012, 05:05 AM
انا بالنسبه لي اخي الكريم اللغه لا تمثل بالمشكله الكبيره بالنسبه لي ولكن فعلا يوجد مصطلحات لم استطيع التعرف عليها فبستعين بالقاموس الموجود علي موبايلي او
استخدام جوجل وذلك للحصول علي اي معلومات او مصطلحات لم اكن اعلم بها من قبل ولكن تم عمل المنتدي باللغه العربيه كمان للتسهيل وكل التعب ده يهون في سبيل الفوركس وتحقيق حلمك

محمد فرغلى
08-07-2012, 05:23 AM
عائق اللغة بالنسبالى لا يهمنى لانه ليس لدى عائق بالاساس
الحمد لله لانى خريج انجليزى

MohamedAdel
08-07-2012, 05:28 AM
أخي العزيز
هذا المجـــــال مبني على الــــغة انجليزية اكثر من اي وقت ولاكن انها مصطلحات بسيطة فقط

register
08-07-2012, 05:50 AM
مصطلحات الفوركس هي مصطلحات تقنية ، مع التعود ستتقنها ، ولست مطالبا بتعلم اللغة الانجليزية بقواعدها
بل هي بعض مفردات فقط ستحتاجها للتداول ، وربما تكون هي البداية للاهتمام باللغة الانجليزية بشكل عام

reda6
08-07-2012, 09:49 AM
اللغة ليست عائق ولكنها على الاقل تحتاج للبدائياتفي اللغة وبالنسبة لمصطلحات الفوركس يجب معرفتها جيدا وممكن تستعين بترجمة جوجل لحد ما تحفظ جيدا وبالتوفيق

elmirmajid
08-07-2012, 09:52 AM
امممم عندك حق اخي الكريم فمنا الكتير من الاعضاء عندهم مشكل في اللغة المستعملة في الفوركس لكن الحمد لله اخي الكريم هو الدي يهم هو الدعم الفني للشركات ادا كان متوفر باللغة العربية راح يكون المشكل انحل بادن الله اخي الكريم لان المشكل الاخر في المصطلحات راح تجد الكتير من المواضيع التي تتكلم على المصطلحات المستعمل في الفوركس وترجمتها بالعربي وشرحها عليك بالبحت فقط وشكرا لك على الموضوع

elking
08-07-2012, 11:01 AM
بالفعل لا توجد اى مشكلة تجاه عملية اللغة هذه لان الدعم اصبح به دعم عربى فى جميع الشركات

gullever
08-07-2012, 11:10 AM
لا أظن انها عائق بالنسبه لشخص متعلم لانه يكون لديه درايه و لو حتي بسيطه باللغه و لن تكون مشكله ان يتعلم بعض المفردات الاخري التي يواجهها في عمله و الكثير من الاشخاص تغلبوا علي هذه المشكله

ahrou
08-07-2012, 11:20 AM
ولكن يا أخي مع التجربة و الخبرة تصبح تلك المصطلحات سهلة ، لأنها ليست بالصعبة وبسيطة وحثى من ضعيف فالإنجلزية بإمكانه استعابها

Gravity
08-07-2012, 11:31 AM
المفردات اهم شي لكي تعرف ماذا تفعل في الفوركس ..
عند تعلمك الفوركس سيكون الامر سهل باذن الله

forex_8
08-07-2012, 01:55 PM
ليست عائق يا اخى لا يمكن تخطيه ولا يشترط ان تكون متقن للغة الانجليزية حتى تستطيع التعامل مع الفوركس ولكن يجب ان يكون لديك الاساسيات التى تمكنك من فهم ما تقرا وايضا كتابة جمل بسيطة وذلك فى حالة حدوث اى عطل فى حسابك فيجب عليك مراجعة الشركة فى ذلك

light
08-07-2012, 02:13 PM
بالنسبة لي انا لا تعتقد ان اللغة ضرورية في الفوركس ، لان الفوركس لديه مصطلحات معينة اذا تعلمتها سوف تكون كافية بالنسبة لك

magic777
08-07-2012, 03:49 PM
ليست عائق يا اخى لا يمكن تخطيه ولا يشترط ان تكون متقن للغة الانجليزية حتى تستطيع التعامل مع الفوركس ولكن يجب ان يكون لديك الاساسيات التى تمكنك من فهم ما تقرا وايضا كتابة جمل بسيطة وذلك فى حالة حدوث اى عطل فى حسابك فيجب عليك مراجعة الشركة فى ذلك

بالضبط المتاجر على الاقل محتاج يعرف الاساسيات للغه الاجنبيه علشان يقدر يتعامل بيها مع الدعم الاجنبي على الاقل
واكيد الاساسيات دي كلنا درسناها في ثانوي يعني مش هتكون صعبه هنا معانا
وفيه كمان موقع ترجمه جوجل يقدر يساعد هنا معانا

dollyabdallah
08-07-2012, 04:13 PM
هو اكيد ان اللغة الأنجليزية مهمة فى هذا المجال وغيره من مجالات التكنولوجيا والعلم لن معظم المصادر باللغة الأنجليزية والمتابعة الأسرع باللغة الأنجليزية لكنها اكيد ليس عائق كبير يعيق النجاح فى هذا السوق

ashraf
08-07-2012, 04:21 PM
لا اعتقد ان اللغة بتكون عائق
فما عليك الا معرفة بعض المصطلحات الفوركسية البسيطة حتى يمكنك التداول بسهولة والمتابعة

marocain_forex
08-07-2012, 04:34 PM
نعم اللغه النجليزيه هي كل شيء وحتى التكلم مع شخص اجنبي او شيء ما فدائما نجد اللغه الانجليزيه لكن لا يجب ان تكون محترفا فيها على الاقل متوسط ومع الخبره سنفهم الفوركس والكلمات

شكرا جزيلا

Noah
08-07-2012, 04:46 PM
اخى الكريم باى لغة تتحدثها سوف تجد لكا لفرصة للعمل فىا لفوركس وان مكنت تتحدث لوندى سوف تتاجر فى الفوركس وليس شرطا ان تتقنم اللغةا لانجليزية لكى تعمل فى الفوركس اطلاقا

The soul slayer
08-08-2012, 03:40 AM
مع النت لا توجد عوائق فعلا فحتى اللغة يمكن تجاوزها بسؤال الأصدقاء ويشرحوا لك
وأيضا حدمات الترجمة المتوفرة تجعل من اللغة سهلة المنال رغم أن الفوركس يعتمد عليها كلغة أساسية
وطبعا مع الممارسة فستجد أنك أتقنت الكلمات المفتاحية والأساسية

basom59
08-08-2012, 05:46 AM
معتقدش ان اللغة عائق في مجال افوركس الان لان هناك كتب وفيديوهات كتير باللغة العربية ولا تعتمد على الانجليزي

tariktanjaoui
08-08-2012, 12:58 PM
موضوع ممتاز
بالنسبة لي ليس لدي اي مشكل بخصوص اللغتين فانا اتقنهما لانني كنت ادرس هاتين اللغتين منذ صغري و الحمد لله ولكن غالبا ما اواجه بعض الصعوبات بخصوص بعض الكلمات الصعبة

White Knight
08-08-2012, 01:04 PM
بالطبع عائق اللغة من اهم الصعاب التى تواجهنا فى الفوركس
بينما مواقع الترجمة والخبر التى تاخذها كل يوم تساعدك فى المستقبل على تغطى هذا العائق

kingman
08-08-2012, 01:36 PM
بالطبع عائق اللغة من اهم الصعاب التى تواجهنا فى الفوركس
بينما مواقع الترجمة والخبر التى تاخذها كل يوم تساعدك فى المستقبل على تغطى هذا العائق

وحقيقى مواقع الترجمة مش بتبقى مفيدة اووى لأنها بترجم ترجمة حرفية وهى جدية فى ترجمة الكلمات ام العتماد عليها فى ترجمة تقارير كاملة فاعتقد انها مش مفيدة خالص

rofex
08-08-2012, 01:36 PM
اضن ان الشخص ليصبح جيد في الفوركس يحتاج الى الكتير من الوقت ليستطيع كسب الخبرة و التمرن في الديمو لوقت طويل
و تجريب اكبر عدد من الاستراتيجيات و الانتباه لاي كبيرة و صغيرة

spider fx
08-09-2012, 07:30 PM
هو يوجد عائق صغير ولكن الي بيحب يفوت في بحر الفوركس لازم يتجاوز هذه المشكله الصغيره ,يمكن تجاوز هذه المشكله بقراءه وكتابه المواضيع والردود في المنتديات الاجنبيه ويصبح لديك رصيد من المعاني والكلمات الانكليزيه وبمرور الوقت ستجد نفسك اصبحت متمكنا من القراءه والكتابه بشكل مقبول, بالاضافه الى كل هذا يمكن الاستعانه ببرامج الترجمه

simox big
08-09-2012, 07:32 PM
اخي اللغة في البداية تشكل عائق كبير اخي ولكن مع بعض
الممارسة لن تلقى مشاكل ابدا

sharkawy
08-09-2012, 07:35 PM
لا يا اخي اللغه ليست عائق فالفوركس اصبح الان موجودا وله كتب باللغه العربيه

وايضا المصطلحات تم تعريبها لذلك لا يوجد عائق من ناحيه اللغه

kingman
08-09-2012, 07:49 PM
اخي اللغة في البداية تشكل عائق كبير اخي ولكن مع بعض
الممارسة لن تلقى مشاكل ابدا

هو يمكن فى البداية مش هتكون عائق لأن معظم الأساسيات مترجمة للغة العربية ويوجد مصادر للتعلم باللغة عربية بوفره لكن هتمثل عائق فى المراحل المتقدمة والحاجة الى التعمق ومصادر لاتكون الا بالأنجليزية

ROTARY28
08-09-2012, 08:17 PM
السلام عليكم
اعتقد بان حاجتك للغة في الفوركس تنحصر في اذا كنت متابعا للمنتديات الاجنبية فقط
غير هذا لا تشكل اللغة عائقا على احد

x-sat-x
08-09-2012, 08:19 PM
أنا أستعمل كل اللغات الرسمية تقريبا وليست لدي أية مشكلة مع أي منها

العربية + الفرنسية + الإنجليزية

الحمد لله في المغرب عندنا هذه اللغات تعد من اللغات الرسمية بعد العربية طبعا

سوما
08-09-2012, 08:23 PM
قد تشكل الغة عائق فى بداية الامر على مع الممارسة والتعالم الدائم سوف تعتاد على كل المفردات وتتعالم معها بسهولة

maddy
08-09-2012, 09:37 PM
نعم اللغة عائق ويجب ان يكون مستواك في اللغة الانجليزية مرتفع حتى تتمكن من فهم الاوضاع وتحليل السوق

شكرا لك

nourhan ali
08-09-2012, 09:43 PM
اللغة بقت تعتبر حاجة اساسية فى معظم الاعمال والمجالات
يعنى احيانا تشكل عائق واحيانا لا
ولكن كل شىء بالتعود ويجب ان نطور من نفسنا فى اللغة لو بتشكلنا عائق

nagynagy
08-09-2012, 09:45 PM
:happy:هو اكيد ان اللغة الأنجليزية مهمة فى هذا المجال وغيره من مجالات التكنولوجيا والعلم لن معظم المصادر باللغة الأنجليزية

yusef2011
08-09-2012, 10:16 PM
ممكن تتعلم حتى بدون لغه والمنتدى بالامكان تغييرها من اخر الصفحه على اليسار

وتغير معظم القوائم للعربيه

والتعلم فيه كتب عربيه ومنتديات عربي تشرح لك كل قوائم الميتاتدير وبرنامج الفوركس

SlaiteR
08-09-2012, 11:22 PM
السلام عليكم

اخي لا يتطلب الأمر ان تنبغ بالمجال هذا لكي تربح منه

مع الوقت سيصبح سهل جدا

meroo
08-09-2012, 11:37 PM
نعم اللغة عائق ويجب ان يكون مستواك في اللغة الانجليزية مرتفع حتى تتمكن من فهم الاوضاع وتحليل السوق

شكرا لك
ليس شرط يااخى صدقنى ان تكون لغتك الانجليزية قوية
كل ماتحتاجه هو معرفة بعض المصطلحات ليس اكثر من ذلك لكن هو هتشارك ف منتديات انجليزية او من هواة قرائة كتب الفوركس الانجليزية طبعا لازم تكون متمكن من اللغة

كريم
08-09-2012, 11:42 PM
كل حاجه دلوقتي في الفوركس بقت متعددة اللغات و مش مهم انه يكون عندك لغه اهم

حاجه انك تعرف المصطلحات و الله اعلم

و انا مستويا بحمد الله بكلم كويس اوي بس مش فايدني قوي الا في المنتديات الأجنبية

و الله يوفق الجميع

علاء بدران
08-09-2012, 11:46 PM
انا مثلا ضعيف فى اللغة الانجليزية لكن على الصعوبات ان نتحداها
فلابد ان نتعلم اللغة والى ان نتعلمها الذى سيكون عقبة امامنا
نقوم بترجمتة من جوجل وليس معنى هذا ان نتعتمد طول الوقت على جوجل بل يجب ان نتعلم اللغة

stocks
08-10-2012, 12:07 AM
الفوركس لا يحتاج الي للغه كبيرة يعني لا يحتاج الي اتقان اللغه فقط بعض الكلمات الهامه جدا واذا وقف امامك شيء الجاء الي جوجل ترجمه وفي بعض الشباب يفضل التعلم والتعلم وهو افضل لهم

elghoul2014
08-10-2012, 12:59 AM
ليس هناك عاق وكل شئ ياتي تدريجيا
واعتقد مع الخبرة الواحد بيقدر يتغالب على هذة المشكلة

safiforex
08-10-2012, 02:50 AM
ليس هناك عاق وكل شئ ياتي تدريجيا
واعتقد مع الخبرة الواحد بيقدر يتغالب على هذة المشكلة

لا علاقة للخبرة اخي باللغة ن فقط ان اللغة قد يحتاجها في الاول للتعرف على ماعني بعض الاشياؤ
اما الخبرة فهي ناتجة عن التجارب في التداول للشخص و هذه التجارب هي التي تعطي الخبرة للواحد

marou49
08-10-2012, 02:56 AM
السلام عليكم

كلامك صحيح أخي اللغه هي كل شيء اليوم ان لم تكن تتحدث اللغة و خصوصا الإنجليزيه ده مشكل ,لكن في المحاال ده نحتاج الى اللغة الإنجليزيه كثيرا أزلا لأأن في كثير من الكبل جيده لكن بالإنجليزيه
مما يصعب عليك قراءاها ان كنت ضعيف في اللغه

davan
08-10-2012, 03:00 AM
اللغة تمثل عائق كبير بالنسبة لنا خاصة في المفردات الخاصة بالمجال
لكن بعد التجربة كل شئ سهل ان شاء الله

thebraveheart7
08-10-2012, 03:06 AM
والله انا شايف ان برضه اللغة عامله شويه مشاكل علشان ده مصطلحات اقتصادية وخاصة بالمجال
انما ان شاء الله شويه شويه نتعلمها
اما بقى موضوع المستوى .... انت قصدك ايه بموضوع المستوى ده وفى ايه ؟

khoroto
08-10-2012, 07:50 PM
السلام عليكم

لا ما في اي عوائق في اللغة مع الوقت ستعرف لانها سوى كلمات ومفردات

mannon
08-10-2012, 08:40 PM
لا علاقة للخبرة اخي باللغة ن فقط ان اللغة قد يحتاجها في الاول للتعرف على ماعني بعض الاشياؤ
اما الخبرة فهي ناتجة عن التجارب في التداول للشخص و هذه التجارب هي التي تعطي الخبرة للواحد

لأ ياخى مين قال ان اللغة ليس لها علاقة بالخبرة ، اللغة مهارة ممكن بسهولة يتمى تنميتها ومع الوقت هتلاقى نفسك بتتكلم احسن اى لغة انت عايزها يعنى الموضوع عايز استمرار وخبرة

بسمة الحياه
08-12-2012, 12:07 PM
السلام عليكم ورحمة تلله و بركاته
أعتقد أن اللغة لم تعد عائقا كبيرا
فأنت ان فتحت النت بحثا عن منجد ستجد الكثير و ان بحثت عن كلمة ستجد عدة مواضيع تشرحها
و الله اعلم

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 12:27 PM
هنا اللغة التقنية هي السائدة وليس اللغة الادبية وللعلم اللغة العربية يمكنها مواكبة التطور الحاصل في المصطلحات الجديدة

بسمة الحياه
08-15-2012, 01:48 PM
السلاك عليكم ورحمة الله وبركاته
لا توجد علاقة بين لخبرة اخي واللغة فقط ان اللغة قد يحتاجها المبتديء في الاول للتعرف على معاني بعض الاشياء
اما الخبرة فهي ناتجة عن تجارب لشخص و هذه التجارب هي التي تعطي الخبرة للواحد

hesham itch
08-24-2012, 09:41 AM
اعتقد ان مجال الفوركس لا يحتاج الى من يعلم كل شىء عن اللغة الانجليزية و
لكن القليل من المعرفة عن الفوركس يكفى لكى يتم المعرفة التامة لكيفية التعامل

mozoabdo
08-24-2012, 10:20 AM
بالنسبه ليه ان اللغه لا تشكل عائق لان بها مصلحات قمت بمعرفتها واطبقا فمن الممكن ان تاتى مصطلحات الفوركس من النت وان تتقنها او من الممكن ان تستخدمى الترجمه فى ذلك فهى افضل

face book
08-24-2012, 01:51 PM
اللغه ليست بالعائق كما تتصور فكلانا متواضع اللغه الانجليزيه ولكن الحمد لله معظم اساسيات الفوركس عرفها
ولا اجد صعوبه اطلاقا في التليم

dentist
08-24-2012, 02:21 PM
للاسف ان كل حاجه دلوقتي بقت باللغه الانجليزيه
واللغه العربيه اتلغت خلاص م الوجود
ولازم كلنا نبقي عارفيم انجليزي كويس
عشان نقدر نتعامل مع اي شغل لينا مهما كان

sa3idsmp
08-24-2012, 02:37 PM
اللغة اخي ليست ضرورية في نظري لأن الامر

متعلق فقط ببعض المصطلحات لا اقل ولا اكثر

مع الممارس يتم اكتسابهم

islam96
08-26-2012, 11:38 AM
بالنسبة لي هي ليست عائق
اللغة الإنجليزية جيدة لدي
وليس شرطاً أن يكون الشخص محترفاً باللغة الإنجليزية لينجح في الفوركس

moha55
08-26-2012, 10:45 PM
اللغة ليست عائق كبير حيث يمكن تعلم المصطلحات بالمداومة على استعمالها
و يمكن حفظ المصطلحات العلمية المتعلقة بمجال الفوركس كما يمكن تعلم اللغة النجليزيو فهي سوف تفيدك في معظم الاحوال

midohere2012
08-26-2012, 11:04 PM
لا اظن ان اللغة تضع عائقا لان الموضوع فهم اكثر من قرأه ونجد ان
المصطلحات المستخدمة تعد على الاصابع وليست صعبة ولذلك ليست عائق

anazoft
08-26-2012, 11:09 PM
نعم اخي الكريم اللغة تشكل عائق كبير خصوصا لمن لا يفقه اللغات بتاتا
عن نفسي احمد الله و اشكره لاجادتي اللغتين الانجليزية و الفرنسية
و لا ادخر جهدا ابدا في الترجمة و افادة اخواننا العرب و الحمد لله

aladdensima
08-26-2012, 11:21 PM
بالنسبة لى اللغه لا تمثل اي عائق على الاطلاق والحمد له لانى اعرف الانجليزيه بصوره جيده ولكن بالنسبه لاصدقائي اللذين لا يعرفون الانجليزيه جيدا ىفلابد عليهم على الاقل التعرف الجاد على مصطلحات المهنه التى يريدون احترافها وليس كل اللغه على الاقل حتى يستطيعوا ان يتواصلوا مع اهدافهم وتحليلاتهم

noha
08-26-2012, 11:35 PM
نعم اللغة تشكل عائق وخصوصا للناس الى مش بيحبوا الانجلش اصلا لكن مع الاستمرار والتجربة بتبقي سهلة وبتبقي عادى لانك اتعودت عليها كدة فمش بتبقي مشكلة الحمد لله

marem2007
08-27-2012, 01:56 AM
انا لا اعتقد ان اللغة تمثل عائق الان
لان الكتب وجد كثير منها مترجم باللغة العربية

egypt25
08-27-2012, 01:59 AM
هو الانجليزى طبعا مطلوب فى الفوريكس وغير الفوريكس ولكن حسب المستوى
يعنى لو على استخدام الشارت وهكذا فدى انت محتاج فيها بس مصطلحات بسيطة
اما هى بتكون عائق فى متابعة الاخبار العالمية الاقتصادية مثلا

forex.pips
08-27-2012, 02:02 AM
لا اعتقد ان اللغة تمثل عائق بالنسبة لى لانى الحمد لله مستواى جيد بها
ولا اظن ان الفوركس يحتاج الى المستوى المتقدم فى اللغة ولكن الى مستواه عادى فى اللغة اعتقد هيقدر يفهم ولو مافهمش هيتعلم عن طريق التكرار

daisy
08-27-2012, 02:33 AM
على فكره انا شخصيا لما بدات كان مستوايا فى الانجليزى مستوى عادى زى اى مدرسه حكوميه
كنت باخد مقالات وكتب الفوركس وافضل اترجم على جوجل والبقاموس العادى لو فيه كلمه مش مفهومه وافهم
النهارده الحمد لله مستوايا فى اللغه اتحسن بنسبه كبيره

ThE.pRoF
08-27-2012, 03:12 AM
لا عائق أمام الإراده الحقيقيه
لو تمتلك الاراده للتعلم و انت لا تتقن اللغه الانجليزيه ستتعلم باذن الله
و الا كانت اللغه ستصبح عائق امام اي مستخدم لأجهزة الحاسب الالي
ربنا يوفقك و تقدر تتقن الفوركس و اللغه في نفس الوقت

hmadi
08-27-2012, 04:40 AM
فعلا اللغة عائق ولاكن لما تكون محصورة في مصطلحات بسيطه مو مشكله
ولاكن لو في مثلا عاوو تشترك في المنتدي اجنبي فراح تتعب وعمك جوجل رخم اوي في الترجمة

suhao
08-27-2012, 04:43 AM
لفوركس اللفه فيه بسيطه حتى لو كانت بالانجليزي
فاعتقد انو مصطلحات معروفه عند الجميع منا
اخدناها بالمدارس فلا اعتقد يوجد عائق بعدين لما بتقابل كلمه بتصعب عليك
على طول بترجمها يعني الامر سهل

forexy
08-27-2012, 05:38 AM
اعتقد ان تعلم اللغة الانجليزية ليس عائق ابدا امام تعلم اصول الفوركس
ويمكن تعلم المصطلحات والكلمات البسيطة التى تؤهللك للتعلم بسرعة

benjaminabdo
08-27-2012, 05:45 AM
نعم اضن ان الغة تشكل بعض العوائق و لا نحن نعمل في الفوركس لنتعلم و كدالك بعد مرور الوقت سنجد انفسنا قد تعلمنا الالغة الانجليزية و اصبحنا نتقن الفوركس انشاءلله

hossam zaki
08-27-2012, 11:46 PM
نعم اللغة تشكل بعض العوائق لكن بعد التجربة ستجد نفسك تعلمت كل المفردات عن تجربة مني

علاء بدران
08-27-2012, 11:51 PM
اللغة ليست عائق ب النسبة لى ف انا عندما اريد التعلم
اتعلم بلغتى او اشوف ترجمة للغة الاخرى

kavo0o
08-28-2012, 05:48 PM
انا مظنش اللغة اصبحت تمثل عائق
كل ماعليق فهم المفاهيم الاساسيىة
ومعظم شركات الوساطة اصبحت تدعم اللغة العربية
اتمنالك التوفيق اخى الكريم

lovemoon
08-28-2012, 05:58 PM
السلام عليكم

في وجهة نظري من يريد ان يتعمق أكثر في هذا المجال
فعليه الدخول في المواقع الأجنبية سواء كتب او مواقع ذلك لما تحتيه من معلومات لا توجد في العربية و عن عائق اللغة
فهناك يسر بعض الشئ من برامج الترجمة صحيح هي لا تترجم بصورة دقيقة لكنها تفي بالغرض الي حد ما

Hasaneen
08-28-2012, 06:04 PM
اخي عائق اللغة لا يشكل حاجز بالنسبة لـي رغم انني لا اعرف اللغة الانجليزيه كثيرا
احاول فهم الكلمات الاساسيه والضروريه اما شركة انستا توفر لنا اللغة العربيه بالموقع

fersinho
08-28-2012, 06:15 PM
اللغة بالفوركس لم تصبح عائقا نظرا لأن معظم شركات التداول أصبحت تتيح عديد اللغات منها العربية و لا اللغة الإنجليزية و لا غيرها
بأثروا على مهارة المتداول أما بخصوص الإحتراف فتعلم الفوركس و تدرب على حساب ديمو

ilyes
08-28-2012, 06:46 PM
السلام عليكم
اخي لا اعتقد ان اللغة اصبحت تشكل عائقا الان كانت في القديم هذا صحيح بسبب عدم قدرة المتداولين على الفهم بسهولة بكن الان اصبح هناك الكثير من المساعدة من طرف الجميع وان لم يكن هناك مساعدة فهناك قوقل ترانسلين على العموم انا لا نتشكل لي اللغة عائقا
موفق

s.n
08-28-2012, 07:02 PM
فعلا اللغة مهمة لكن في البداية ليس عليك إلا أن تتعلم المصطلحات المهمة في التداول
و تأكد أنك ستتعلم اللغة مع الوقت الذي ستقضيه في الفوريكس

uventene
08-29-2012, 05:00 AM
فى الاول وجدت صعوبه فى الفوركس من بعض المصطلحات ولكن قمت باستخدام جوجل وبعد ذلك تعودت على الترجمه ولكن بعد هذا ال منتدى العربى وجدت سهوله كبيره فى فهم المصطلحات وتعلمها ولم اجد اى عائق من فهم الفوركس وتعلمه وشكرا على هذا المنتدى الجيد

nany1980
08-29-2012, 06:49 AM
انا ضعيفه فى الانجليزى بس مبحولش انى اخليه عائق لى
و الحمد لله بحاول اعلم نفسى و اى شى يقف معايا بشوف ترجمته و خلاص بحفظه الحمد لله

qorrow
08-29-2012, 07:27 AM
في البداية أخي الكريم
كانت اللغة مشكلة بالنسبة لي
اشتريت قاموس إنجليزي عربي وبقى جنبي دايما
ﻷني اكتشفت إن هناك العديد من الكتب المفيدة جدا باللغة الإنجليزية

forexawy59
08-29-2012, 07:30 AM
انا شايف ان اللغه مش عائق خالص لان ماشاء الله انستا بتوفرلك اللغه العربيه دا اولا وثانيا
انتنا بتتعرف على كل المصطلحات ومعناها واللى بتعمله فى كل المواضيع والمنتديات فعرفت كل شئ بيتكلم عن ايه

windstorm
08-29-2012, 10:33 AM
اللغة ليست عائق ابدا
مفيش اسهل من تعلم لغة جديدة
العائق هو الفوركس نفسه
انت ممكن تتقن لغة فى 6 شهور
لكن محتاج سنين حتى تكون مضارب جيد

MAGDY
08-29-2012, 10:39 AM
سنين إيه بس ؟؟؟ أنت كده هتعقد الراجل
الموضوع كله مش محتاج غير شهور بسيطة
وكل يوم تتعلم حاجة جديدة ، هتلم الموضوع كله
ومشكلة اللغة ، مع الوقت والممارسة ، هتبقى زى الفل
والتكرار يعلم إيه ؟؟؟ الشطار
تحياتى

HOUSAMMI
08-29-2012, 10:46 AM
بسم الله

فعلا اللغة عائق كبير

خاصة لما تترادف تلك اللغة مع مصطلحات عامية

او لغة ركيكة كالموجودة فى المنتدايات الاخرى التى تدعمها انستا

يعنى مش هينفع معاها جوجول ولا غيره

العوامى
08-29-2012, 10:54 AM
بسم الله

فعلا اللغة عائق كبير

خاصة لما تترادف تلك اللغة مع مصطلحات عامية

او لغة ركيكة كالموجودة فى المنتدايات الاخرى التى تدعمها انستا

يعنى مش هينفع معاها جوجول ولا غيره

والادهى من ذلك ان الاستراتيجيات الناجحه تجدها دائما بالمنتديات الاجنبية فاذا اردت ان تتعلمها يجب عليك اتقان اللغه
وايضا التوصيات الناجحة فاظن ان اللغه تمثل عامل كبير بالفوركس

hehelibeb
08-30-2012, 04:59 AM
أنا بالنسبة لي اللغة العربية ليست عائقا كتابة ولفظا

بينما اللغات الأخرى صعبة شوية

وحتى لو ترجمت يصعب التعليق بها

mnaguib
09-09-2012, 10:24 PM
نحاول قدر الامكان التسلح بالغة و مع مرور الوقت والمتابعة والممارسة سيكون الامر اسهل
المحاولة والتركيز و استخدام خدمات الترجمة العديدة الموجودة علي الانترنت قد تسهل الموضوع

amera-nada
09-09-2012, 10:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله
صراحة اللغة عائق كبير خصوصا لو ما كنتش تعرف تترجم و حتي لو قمت بالترجمة احيانا بتكون غير مفهومة
بس بنتعلم مع الوقت نتعود و نتعلم

magedmosbah
09-10-2012, 11:55 AM
انا معك فى ان اللغه تسبب لنا بعض المشاكل فى اغلب الاحيان
ولكن لو لاحظنا ان المفردات او المصطلحات الموجوده لاتتغير
اذا فمع التكرار سوف نتعلمها جميعها ونعلم معانيها
وشكرا

alkods5000
09-10-2012, 12:09 PM
اللغة قد تسبب مشاكل لكن سرعان ما يتم حلها
وخصوصا مع كثر الممارسة
العائق الاكبر هو الفوركس وانك تكون مضارب جيد

yasefsami3
09-10-2012, 12:10 PM

djilani
09-10-2012, 12:23 PM
وعليكم السلام ورحمة الله
اللغة أخي ليست بعائق في الحياة فالكل لا يتقنها جيدا لكن بالتعود عليها وعلى المصطلحات تصبح سهلة

kaderbest
09-11-2012, 11:11 AM
لا تشكل اللغة الانكليزية أي عائق لتعلم تجارة الفوركس
فالكثير من المنتديات توفر تعليم مجاني للفوركس باللغة العربية و هناك أحيانا ترجمة للمصادر الأجنبية
..

GIS110
09-11-2012, 11:16 AM
حتى وان كان هنالك مواقع انجليزية
الترجمة الفورية على النت جعلت الأمور ابسط مايمكن
والتعليم لم يعد يعترف بالحواجز والذي حاب يتعلم شيى راح يتعلم

العوامى
09-11-2012, 11:21 AM
حتى وان كان هنالك مواقع انجليزية
الترجمة الفورية على النت جعلت الأمور ابسط مايمكن
والتعليم لم يعد يعترف بالحواجز والذي حاب يتعلم شيى راح يتعلم

لكن الترجمة الفورية لا تصلح للمواضيع التعليمية لانها غير دقيقة واغلب الاوقات تعطى معانى خاطئة
اظن انه يجب تعلم اللغه حتى تستطيع ان تستوعب المعلومة صحيحة من مصدرها

beso
09-11-2012, 01:18 PM
لا اعتقد صديقى انها تعد عائق ولكن من حقهم ان تكون لغتهم الرئيسيه فى المنتدى لانهم هم اصحاب الاختراع وهم اصحاب الفوركس ويجب علينا ان نصبح مثلهم يعنى يجب ان نعمل .

houda najim
09-11-2012, 01:20 PM
لا يا اخي لا تشكل عائق

اصبح الان الترجمة الفورية توفر عليك كل شيء

خصوصا المتجارة الالكترونية

nemo19
09-11-2012, 01:37 PM

y4x
09-11-2012, 02:02 PM
اكيد اللغة مهمة طبعا بس فى مجال الفوركس المصطلحات مش صعبة ابدا

ممكن تتعلمها بسهولة وبعدين متنساش جوجل مش بيتأخر علينا فى اى حاجة

abdellatif2013
09-11-2012, 03:03 PM
الواحد معه لغة يقدر يتعامل بشكل جيد ويكون مطلع اكنر لكن فى منتديات عربية كتير مسهلة الموضوع دة على المتداول وفى شرح جيد للفوركس سواء كان شرح عربى او مترجم اهم شئ يكون انت حباب المجال دة وهاتقدر تفهم كل شئ حتى لو كان بى اى لغة على ما اعتقد مع الخبرة.....;)

Ama0200
09-11-2012, 03:06 PM
لا اظن انه عائق لان الفوركس و ان احتجت للانجليزية فهي قليله

و معضمها مصطلحات فوركسية

و نحن الان في عصر التيكنولوجيا

فيوجد قواميس سريعة

تعطيك ما تريد

lala
09-11-2012, 06:01 PM
هو طبعا هناك العديد من المصطلحات باللغه الانجليزيه لكن مع التدريب الجيد واكتساب الخبره هتتقبل كل هذه المصطلحات
وطبعا اللغه الانجليزيه لا غنى عنها فهى فى كل العلوم ولكن ارى انك لو مش حابب دراستها فى هناك العديد من المصادر التى تساعدك على تعلم الفوركس باللغهالعربيه

samiam2012
09-11-2012, 06:25 PM
الموضوع مش محتاج لغة انجليزية اوى غير فى متابعة الاخبار ودى ممكن تحللها عن طريق ترجمة الموقع فمش هيقابلك مشكلة

mouwal555
09-13-2012, 08:23 PM
السلام عليم ورحمت الله وبركاته
الغة تشكل بعض العوائق لكن بعد اممارس و التجرب قد تصبح سهل لكني نرجو ان تكون حتى لعتنى العربية موجود انشاء الله وشكرن

Hamdy Elhossiny
09-13-2012, 09:28 PM
اظن ان هذه عائق فعلا لبعض الناس
ولكن لازم الانسان علشان يتقن شىء ما
لابد وان يتقنه بكل جوانبه
وطرق التعامل مع
لكى يستفيد منه اكبر استفاده

nemo19
09-13-2012, 09:30 PM

رباب
09-13-2012, 09:52 PM
نعم , اعتقد ان اللغة الانجليزية مطلوبة جدا للإستمرار فى الفوركس بداية من التعلم وحتى الاحتراف , فهما يتناسبان تناسباً طرديا فكلما زدت فى تعلمك اللغة الانجليزية زاد تعلمك فى الفوركس , وكثرة القراءة والفهم فى الفوركس سوف تحسن من مستوى اللغة الانجليزية عندك

ahmedgalal
09-13-2012, 10:22 PM
انا من واجهه نظرى المتواضعة ان
اللغه عموما مهمه في حياتنا
لكن انا شايف انها مبتمثلش
اعاقه ولا حاجه في الفوركس
هما كام مصطلح صغيرين كدا
تعرف معانيهم بس وخلاصص
ولما تتعود علي التداول هتلاقي الموضوع
سهل جدا ومش فارق لغه
وبالتوفيق للجميع فى السوق

Haab
09-13-2012, 10:52 PM
الأنجليزية هى اللغه الأساسية فى التعامل مع الحاسب و شبكة الأنترنت بكل ما عليهم و الى مش بيتقنها بيخسر كتير
لازم تتعلمها بشكل كويس عشان تقدر تتوسع فى تعاملاتك على النت

zedan92
09-13-2012, 11:00 PM
اللغه الانجليزيه لو توفرت عندالمتداول في اسواق تداول العملات هو امر جي وتكون لديه فرصه افضل في الاطلاع على المصادر بشكل افضل واوسع ولكن لان تكون مانعا عن التداول في هدا السوق حيث ان منصات التداول عند اغلب الشركات معربه والمصادر متوفره با لغه العربيه في المنتديات

mido_king20069
09-14-2012, 12:35 AM
في مجال الفوركس لا وخصوصا الايام دي بقه في اكثر من محرك بحث يقوم
بي الترجمه مثل جوجل ترنسلت يقوم بترجمه

m.o.b
09-14-2012, 12:55 AM
اكيد اخى اللغه عليها عامل عامل كبير اوى ف الفوركس

لانه طبعا كلو انجلش طبعا مع اللغه التعلم الجيد جدا

حتى تتمكن من الارباح جيدا

Mokka
09-14-2012, 01:48 AM
نعم اخى للاسف تعتبر اللغه بانسبه لى عائق كبير جدا فى مجال الفوركس لانه يمكننى جنى ارباح اكثر اذا كنت اجيد اللغه الانجليزيه و لكنى لا اجيدها جيدا و ايضا تسبب لى قله الخبره فى اللغه الانجليزيه عائق كبير فى حياتى فبأمكانى ان اجد عمل افضل اذا كنت اجيد هذه اللغه الانجليزيه و لكن الحمد لله

suhao
09-14-2012, 01:52 AM
اللغه مهمه جدا في حياتنا يمكن
اصبحنا نلمسه بشكل ملحوط
علشان كل التعاملات تلاقيها بالانجليزي
فاصبحت تلاقي صعوبه لانو اللغه ضعيفه
بس ان شاء الله انا بدات اقوي نفسي

mouwal555
09-16-2012, 12:01 PM
السلام عليكم يا اخواني الأعزاء
اللغة تشكل بعض العوائق لكن بعد لكن بعد الممارس تصبح سهل و يجب توفر الرد فقط لتعلمها

sky44
09-16-2012, 12:15 PM
من وجهة نظري انا لا اعتبر اللغة الانجليزية عائقا في ممارستس للفوركس لان الامر يتعلق ببعض المصطلحات فقط و يكفي فقط معرفة معناها اما بالنسبة لمصادر الاخبار فهناك بعض المواقع التي تقدم هده الخدمة بالعربية لذلك ليس هناك داعي للقلق

dalia
09-16-2012, 12:25 PM
بالنسبه ليا الحمد لله انا تخطيت الحاجز دا
ودا كان عن طريق الفوركس نفسه بمعنى انى قبل ماتعلم كان مستوايا فى اللغه عادى زى اى حد اتعلمه فى المدارس
لكن لما شفت الفوركس اصريت انى اتعلم بشكل اكتر باللغه وكنت بترجم كتير لحد ماكتسبت لغه اكتر

assidi saber
09-16-2012, 12:35 PM
انا ضعيف في اللغة الانجلزية و هذه اللغة تحتجها عندما تتصل بكل شركات الفوركس و هي تمثل في بعض المرات عائق كبير على المتاجر العربي

العوامى
09-16-2012, 12:57 PM
السلام عليكم يا اخواني الأعزاء
اللغة تشكل بعض العوائق لكن بعد لكن بعد الممارس تصبح سهل و يجب توفر الرد فقط لتعلمها

ولكن لو اتقنت اللغه تستطيع ان تتعلم من الكتب الانجليزية مباشرة
لان الترجمة فى بعض الاوقات تكون غير دقيقة على الاطلاق وتؤدى الى الفهم الخاطئ

dina
09-16-2012, 01:50 PM
السلام عليكم
لا لا ارى ان الانجليزية عائق فى مجال الفوركس لانك من الممارسة سوف تتعود على المصطلحات المنتشرة
وايضا هناك مواقع للترجمة كثيرة فلا تضع اى شيء عائق لنفسك حتى وانت كانت اللغة

almjhol
09-16-2012, 03:16 PM
اللغة تمثل عائق كبير بالنسبة لنا خاصة في المفردات الخاصة بالمجال
لكن بعد التجربة كل شئ سهل ان شاء الله

4ex
09-16-2012, 04:04 PM

fnaan
09-16-2012, 04:41 PM
لا يااخى اللغه ليست عائق الان ابدا ربما قديما اتفق معك لكن الان كل شىء مشروح باللغه العربيه وحتى الميتا ترايدر اصبح باللغه العربيه اما عملية المصطلاحات الانجليزيه فهى بسيطه وتستطيع ان تعرفها كلها فى وقت قصير او حتى بحفظها وعادة جميع المتدوالين من غير متحدثى الانجليزيه يحفظون المصطلاحات من كثرة ذكرها امامهم

fathy1011
09-16-2012, 04:46 PM
السلام عليكم

اخي الفاضل اللغه ليست عائق علي الاطلاق

فاللغه العربيه الان منتشره كثيراً في شركات الفوركس وانت فقط تحتاج الي قليل من الانجليزيه فقط لتستطيع ان تتكيف مع الفوركس

تحياتي

كونان
09-21-2012, 03:50 PM
اخي انا ضعيف في اللغة الانجليزية ولكن والحمد لله اي شيء لا اعرفه
اسال عنه هنا فالمنتدى ويتم الاجابة عنه وهدا بفضل الاعضاء الطيبون
على ما اظن ان يجب ان يكون لديك مستوى جيد او باس به في
هده اللغة ان كنت لا تريد اي عراقيل في المصطلحات

smail
09-22-2012, 12:12 PM
اخى العزيز ان الغة ستكون عائق امام من يريد ان يعمل فى الفوركس وذلك لان عدد المصطلحات التى نستخدمها ليس كبير وانا اقصد الاستخدام اليومى فى التداول
اما التعليم فانت لن تحتاج اللغة الانجليزية لانه يوجد العديد من المصادر العربية

كونان
09-23-2012, 06:15 PM
عئق اللغه ليس الوحيد فبامكانك استخدام قاموس ورقي او الكتروني , ولكن يجب ايضا معرفتك بعض الامور الرياضيه
البسيطه حتى تستطيع ان تفهم بعض المعادلات البسيطه في المؤشرات او حساب راس المال والمخاطره
وقدرتك على تعلم برامج الكمبيوتر المختلفه فكل شركه لها برنامج تداول مستقل بخلاف برنامج الميتا تريدر

m.mokhtar01
09-23-2012, 06:33 PM
اللغة مهمة جدا في شتى مجالات الحياه و انت مطالب ان تكون متقن للانجليزية في كثير من الاعمال هذه الايام لذا الفوركس لا يختلف كثيرا لكن انا شايف انك تقدر تتعلم ده مع الممارسة و انت الي تقدر تنمي من قدرات نفسك

azifek
09-24-2012, 06:14 AM
لا أظن أن اللغة تشكل عائق على الإطلاق حتى لمن لا يجيدها
لان معظم مواقع الفوركس تدعم اللغة العربية
و بعض المصطلحات يسهل تعلمها لما تكون بالانجليزية مثل سبرييد و المارج و غيرها

nabeel_25
09-24-2012, 06:23 AM
نعم امر ضروري جدا

2x1
09-24-2012, 07:35 AM
عئق اللغه ليس الوحيد فبامكانك استخدام قاموس ورقي او الكتروني , ولكن يجب ايضا معرفتك بعض الامور الرياضيه
البسيطه حتى تستطيع ان تفهم بعض المعادلات البسيطه في المؤشرات او حساب راس المال والمخاطره
وقدرتك على تعلم برامج الكمبيوتر المختلفه فكل شركه لها برنامج تداول مستقل بخلاف برنامج الميتا تريدر

اكيد اخي احنا مش محتاجين فاللغة اننا نكون بنجيدها لاننا فقط مطالبن بمعرفة
بعض المصطلحات المهمة اللي لازمة فطرق المتاجرة المختلفة فقط لا غير ودة معتقدش انة صعب

mohamed eldamnhorey
09-24-2012, 08:38 AM
كل شئ اصبحت مترجمه باللغة العربية

فيكيفينا فخر اننا نتحدث اللغة العربية لغة القرأن

الحمد لله رب العالمين

mansourito
09-26-2012, 01:18 AM
صحيح هي الفوركس اصلو مبني على اللغة الانجليزية لكن لا يهم ايضاا ان تكون تتقنها جيدا فقط تكون عندك قاعدة ومرادفات

keko
09-26-2012, 01:22 AM
بص فى هذا المجال لا يتوقف فقط علىتعليمك او اتقانك بمعنى اصح للغه الانجليزيه بس على الاقل المفروض
تتعرف على المصطلحات المتاحه وانا اعتقد انه امر غير صعب على الاطلاق لان الفوركس هو التعامل فى العملات الاجنبيه فشىء اساسىتكون هذه المصطلحات بهذه اللغه

mohamed saad
09-29-2012, 04:41 PM
اعتقد ان اللغة لا تمثل عائق على الاقل بالنسبة لي لانها كلها مفردات مشهورة ومعروفة وحتى لو وقف امامك شيء الان مواقع الترجمة كثيرة ومنتشرة على الانترنت تستطيع ان تترجم من خلالها ما تريد وتحل مشكلة اللغة

sami
09-29-2012, 04:50 PM
اللغة ليست عائقا كبيرا فكل ما يجب عليك فقط هو تعلم بعد المفردات البسيطة التي تتطلب وقتا زمني قصير
و خاصة بالفوركس،فهناك و الحمد لله مجموعة من الكتب و المراجع العربية التي تعنى بالأسهم و العملات
و هي في مستوى المراجع المدونة باللغة الإنجليزية

DonVeTo300
09-29-2012, 05:08 PM
أتعلم المفردات المسخدمة بكثرة و حفظهم و حيكون سهل و دا مش عائق يعني بيخاليك متخدمش الفوركس

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 05:44 PM
اللغة ليست عائقا كبيرا فكل ما يجب عليك فقط هو تعلم بعد المفردات البسيطة التي تتطلب وقتا زمني قصير
و خاصة بالفوركس،فهناك و الحمد لله مجموعة من الكتب و المراجع العربية التي تعنى بالأسهم و العملات
و هي في مستوى المراجع المدونة باللغة الإنجليزية

فى هذه الايام مبقتش عائق - لان الكتب تم ترجمتها والفيديوهات باللغه العربية والمنتديات باللغه العربية

الاول اه كنت اقولك مكنش فيه اى كتب باللغه العربية وكانت العملية صعبه

asmaa omar
09-29-2012, 06:27 PM
ليست اللغه عائق فى تجارتك ولكن
يمكنك مع بعض المفاهيم البسيطه فى الانجليزيه ان تتداول فى هذا المجال

ash988246
09-29-2012, 06:30 PM
السلام عليكم

هناك كثير من الشروحات العربية في الفوركس تمتلئ بها المنتديات ويمكن أن تصل إلى ما تريد بالبحث في جوجل ويوتيوب بل من الممكن أن تشاهد مقاطع يوتيوب الانجليزية مصحوبة بترجمة فورية للعربية من خلال اعدادات الترجمة الموجودة بأسفل اليمين في المقاطع .

mr.cavally
09-29-2012, 07:11 PM
السلام عليكم

يوجد الان الكثير من المنتديات العربية التى تحتوى على كل شىء يحتاجه المتاجر
ولا مانع اذا استخدمت برنامج ترجمة معين لتسهيل المعرفة

rania hossam
09-29-2012, 07:55 PM
لايوجد مستوى محدد في اللغة لكي تعرف تتعامل في الفوركس لان الفوركس اصبح منتشرا بصورة جيده وبالنسبة
للمصطلحات الانجليزية يمكن تعلمها من خلال الممارسة في التجارة في الفوركس

DonVeTo300
09-29-2012, 08:09 PM
الغة الانجليزية
كل ما عليك هو ترجمة الكلمات المستعملة بكثرة و حفظها

alfarsalaraby
09-29-2012, 08:18 PM
الحمد لله على كل نعمة ...
بالنسبة للغة الانجليزية ...بالطبع هي مهمة جداً في كل شيء في وقتنا الحالي ..
ولكن لا ننسى لغتنا العربية والفصحى...
بالنسة ليا اللغة ليست عائق لاني متقنها ....
وانصحكم بتعلم اللغة الانجليزية لتسيير اموركم ...

Mohammad bawaneh
09-29-2012, 09:36 PM
هذه مشكله عالميه يعاني منها الأغلبيه فلا يوجد أحد يستطيع معرفه عدة لغات كبيره جدا فهنالك.

hwida nada
09-29-2012, 09:39 PM
اللغة ليس عائق هناك برامج الميتا تريدر يوجد فيها الانجليزى ويوجد فيها العربى ويوجد لغات كثيرة جدا
اما بالنسبة الى الكتب فهى ايضا فيها المترجم وفيها العربى
وهناك بعض المصطلحات من السهل جدا فهمها
فما العائق هنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟

loco
09-29-2012, 09:58 PM
السلام عليكم اخي اعتقدانه لا يمكن اعتبار اللغة عائق
ففي مجال الفوركس ليست هنالك لغة يرتكز عليه يمكنك التعامل بالللغة التي تتقنها
و تتعلم المصطلحات الضرورية و هي ليست بتلك الصعوبة

lahcen
10-03-2012, 07:55 PM
اكيد ممكن تكون من العوائق فتعلم اللغة شيء مفييد اخي اتمنى لك التوفيق

zeyadkabeel
10-03-2012, 09:17 PM

adam
10-03-2012, 09:20 PM
اللغة اخي الكريم ليست سببا رئيسبا للنجاح في هذا السوق لان هناك الاف المواقع التي تعلم الفوركس باللغة العربية ولكن اتقانك للانكليزية يكون عامل مساعد لتحقيق المزيد من النجاح في هذا السوق والوصول الى اكبر قدر من الربح ...بالتوفيق

Muhammad
10-03-2012, 09:37 PM
طبعا مهمة على الأقل تتيح لك الفرصة بالإضطلاع على الخبرات الأجنبية
وفق الله الجميع فقد استفدت من معرفتي بالمصطلات استفادة جما
بارك الله فييكو جميعا

xtomorrow
10-03-2012, 11:04 PM
فعلا اخي الكريم اجد صعوبة كبيرة احيانا في التعامل مع بعض الشركات التي تتكلم انجليزي
لكن المهم انني اعتمد على مواقع للترجمة تسهل علي قليلا التواصل خطيا مع اي شركة

CoRLeoN300
10-03-2012, 11:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
العائق ليس اللغة لكن يمكنك شرح الكلمات المترددة في البرنامج و شرحها و حفظها احيكون الأمر سهل عندك ان شاء الله

walaa yehia
10-03-2012, 11:32 PM
تعتبر اللغه عصب كل مجال لان اى مجال يعتمد ع اللغه ومجال الفوركس يحتوى ع الكثير من المطلحات ويجب ان يكون الششخص لديه لغه قويه وهناك ايضا العديد من الفديويوهات لشرح هذه المطلحات
وايضا يوجد العديد من المنتديات باللغه العربيه ومتاحه بكل سهوله والامر كله يحتاج الى ممارسه ليس اكتر

moonli
10-03-2012, 11:34 PM
هو انت بتحتاج حد ادنى على الاقل 40% يعنى مستوى المدارس الحكوميه العاديه
دا بيقدر يعديك كتير
انا شخصيا لغتى اتحسنمت اصلا داخل الفوركس هنا

hard currency
10-03-2012, 11:36 PM
اخى العزيز اللغه ليست فى هذا الزمن عائق ومع الوقت سوف تتفهم المصطلحات والكلمات المهمه فى الفوركس وان كان هناك مالا تفهمه هناك العديد من المترجمات ولكن فى البدايه سوف تتعب قليلا لكى تتعلم

specialone
10-04-2012, 12:05 AM
يجب معرفة أساسيات التداول
في البداية

mostafa ahmed
10-04-2012, 06:26 PM
اللغة ليست عائقا تماما فكل شىء مفهوم وسهل وبسيط فالرموز التى تكون باللغة الانجليزية فهى معتاد عليها دائما ودائما ما نراها فى اغلب المواقع والمنتديات حتى تعودنا عليها واصبحت شىء عادى ومعتاد علية

tictok
10-06-2012, 01:01 PM
أعتقد أن اللغة ليست عائق في تعلم الفوركس لأن كل شىء موجود ومترجم للغة العربية ومصطلحات الفوركس أيضا سهلة وتنطق بالعربية فانا لا ارى مشكلة إطلاقا

willy
10-06-2012, 01:05 PM
انا اعرف اصدقاء لي لايفقهون شيئا في اللغة الانجليزية لكنهم يعرفون اساليب التداول المهم التدرب على البرنامج الخاص بالتداول والاستراتيجيات وهذا يكفي اضف الى ذلك ان هناك شروحات فيديو لبرنامج التداول الميتاتريدر والاستراتيجيات فلن تصبح اللغة عائقا

jamalsale
10-06-2012, 01:29 PM
في الوقت الحالي يتوفر كل شيء باللغة العربية و مترجم لكن المشكلة
تكمن عندما تصل لدرجت الاحتراف فتجد نفسك تريد ان تتعلم اساليب متطورة
لمتداولين علميين و هنا كل شيء يصبح بالانجليزية و تحتاج لدرجة ممتازة في اللغة حتى تقرء كتبهم

issssou
10-08-2012, 03:46 AM
السلام عليكم
عندك حق هو موضوع اللغة مشكلة شوية لكن مع الخبرة هتقدر تفهم كل حاجة والدنيا هتبقى بسيطة جداح
بالتوفيق لك

yassin
10-08-2012, 03:53 AM
من الأكيد أن اللغة من بين وسائل العمل للتداول و مشكل الإنجليزية يطرح من بابه الواسع
لهذا فتعلم اللغة سيكون مفيدا كذلك

newlife
10-08-2012, 03:56 AM
يمكنك ببساطة التغلب علي عائق اللغة بالدراسة البسيطة لها في اوقات فراغك ربع ساعة يوميا كما بامكانك استخدام مترجم جوجل لكي يساعدك علي الترجمة السريعة
http://translate.google.com.eg/?hl=ar&tab=wT

Doody
10-08-2012, 04:01 AM
السلام عليكم
على ما اعتقد ان اللغه لا تعتبر معرقل اساسى لان من خلال الترجمه على جوجل او اذا وجدت مصطلحات من الممكن ان تسال على المنتدى لحد ما تتعود عليها وانما العرقله الرئيسيه هى كيفيه التعامل مع سوق الفوركس...........وجزاكم الله خيرا

علاء بدران
10-08-2012, 04:50 AM
اللغة الانجليزية هيا الان موجودة فى كل شى فلابد ان نحاول ان نتعلمها
لكى نكون على دراية بكل ما يحدث

forex.fee
10-08-2012, 05:43 AM
والله اخى الكريم اللغه الانجليزيه مش لسه بدات عائق وكمان الفوركس
مصطلحات ثابته يعنى مثلا سبيريد كلام من ده وتقبل مرورى

farahatxbs
10-08-2012, 07:53 AM
الحمد لله انا كويس بالقدر الذى يتيح لى تعلم الفوركس بسهوله قد يكون مجال دراستى هو من اتاح الى دخول هذا المجال وفى الواقع انى احببت الفوركس لما فيه من مكاسب وخسائر وقد يحقق لى حلمى وفقنا الله واياكم لما فيه الخير

derar
10-08-2012, 08:28 AM
لا اعتقد انك تحتاج لان تكون محترف
في اللغة الانجليزية
فقط المصطلحات التي تخص موضوع الفوركس
ومع التكرار ستعتاد عليها

sharif4
10-08-2012, 09:26 AM
اخي انا ضعيف في اللغة الانجليزية ولكن والحمد لله اي شيء لا اعرفه اسال عنه هنا فالمنتدى ويتم الاجابة عنه وهدا بفضل الاعضاء الطيبونالمتداول وفى شرح جيد للفوركس سواء كان شرح عربى او مترجم اهم شئ يكون انت حباب المجال دة وهاتقدر تفهم كل شئ حتى لو كان بى اى لغة على ما اعتقد مع الخبرة الواحد بيقدر يتغالب على هذة المشكلة

علاء بدران
10-09-2012, 05:49 AM
والله انا عن نفسى احاول ان اتجر من خلال العربى لاان
مستوايا على ادى فى اللغة

said@77
10-09-2012, 05:21 PM

mannon
10-09-2012, 06:02 PM

دة حقيقى ودة بيخلينا نفكر اكتر من مرة فى الموضوع دة ولازم نعرف ان اللغة هتفيدنا جدا سواء فى الفوركس او فى اى مجال اخر لان الانجليزية مطلوبة فى كل مجال

nrgslawi
10-09-2012, 06:15 PM
لا اعتقد ان موضوع الانجليزية والفوركس هو موضوع صعب لانه هناك بعض التجار يستعملون مفردات عربية كما نشاهد في هذا المنتدى

ahmed mohamed
10-12-2012, 05:27 AM
انا لا اجد فى اللغة عائق والحمد لله فانا اتمتع بلغتيين استطيع ان اتعامل بهم وهى مصطلحات بارزة ومتداولة كثيرا
ولا يوجد فيها اى صعوبة فمع التكرار تتعود عليها ولا تجد فيها اى صعوبة

mannon
10-12-2012, 08:47 AM
انا لا اجد فى اللغة عائق والحمد لله فانا اتمتع بلغتيين استطيع ان اتعامل بهم وهى مصطلحات بارزة ومتداولة كثيرا
ولا يوجد فيها اى صعوبة فمع التكرار تتعود عليها ولا تجد فيها اى صعوبة
دة تمام وعشان كدة بنقول لكل الناس ال شغالة فى الفوركس حاولوا على قدر المستطاع تتعلموه لغة كمان ويفضل تكون الانجلش عشان تستفيدوا فى الفوركس

amar1989
10-12-2012, 08:49 AM
السلام عليكم
يا اخي تعلم اللغة الانكليزية شيء ضروري ومفيد للتاجر حتى يكتسب المزيد من الخبرات
ويعرف كيفية التعامل مع معطيات السوق الجنبية
بالتوفيق للجميع

nada
10-12-2012, 10:11 AM
علشان كدا من المهم جدا اننا نتعلم اللغه الانجيليزي
للاسف انا كواحد من الناس التعليم فى مصر من حيث اللغه 0
ولازم الواحد ياخد كورسات علشان يتعلم

derar
10-13-2012, 02:48 PM
مسا الخير
مش هالمشكلة الكبيرة وانما
علينا ان نحفظ الشغلات الاساسية
اللي نحتاجهم بشكل متكرر

miroooo
10-13-2012, 03:04 PM
اللغه الانجليزيه اصبحت من الاساسيات حتى الدراسه فى الجامعات وبعض المدارس باللغه الانجليزيه
اما بالنسبة للعمل فى الفوركس اعتقد مع الوقت تتحسن لغتك بسبب الممارسة والقواميس موجودة ومواقع الترجمه

tarek1995
10-13-2012, 03:17 PM
السلام عليكم
طبعا اخي اوافقك الراي
فرغم وجود اللغة العربية الا ان معظم المصطلحات بالانجليزية كما انه من اراد تعلم الفوركس بطريقة صحيحة فلا يعتمد على الدروس بالعربية وعليه البحث باللغة الانجليزية
تقبل مروري

ProTrader
10-13-2012, 03:35 PM
اخي اللغة ضروريه ، على االأقل لازم الإنسان يتعلم لغتين أو على الاقل يعرف بعض المفردات في الانجليزيه
لأنه المتاجره تحتاج معرفة شامله ببرنامج الميتا تريدر

forex.fee
10-13-2012, 03:53 PM
لا طبعا اللغه لم تعد عائق بالنسبه للكثيرين منا وكمان اخى الكريم اظن
ان لغه المنتدى سهله اوى وشكرا ليك كتير اخى الكريم وتقبل مرورى وسلامى لك

علاء بدران
10-13-2012, 04:15 PM
حضرتك فعلا عائق لمن لا يعرف الانجلزية لكن انا عن نفسى
بترجم من خلال جوجل وبتعلم ان شاء الله اللغة

eng_ali
10-13-2012, 04:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم لااعتقد ان اللغة ستمثل لك عائق اذا واجهت اى كلمة لاتعلمها الانترنت به الكثير من القواميس
تستطيع فى ثوانى معدودة ان تعرف معناها بسهولة

aboubakeur_m12
10-13-2012, 04:21 PM
صراحة عائق كبير و يحول بينك وبين التعلم لان معظم المواقع و ان لم اقل الكل اصبحت تعتمد على اللغة الانجليزية لغة الام و معظم الكتب الناجحة ايضا بالانجليزية لكن مع تطور برامج الترجمة اللغة اصبحت من الماضي .

اسيا
10-14-2012, 10:43 AM
اللغة تعتبر عائق لو المجال اللي احنا داخلين فيه مش مشوق او ممتع بس انا شايفة ان المجال ده ممتع جدا وعشان كده لو اللغة كانت صعبة شوية ف الاول هنتعود عليها بسرعه لاننا عايزين نفهم المجال ده ونبحر فيه
حتى لو الواحد عنده معرفة باللغة الانجليزية هيحتاج ف الاول انه يتعلم بعض المصطلحات ومعناها لان معرفة اللغة ملهاش دعوة بالفوركس نفسه لانه كلماته متخصصة

ahmed fakhry
10-14-2012, 10:48 AM
معتقدش ان اللغة ممكن تكون عائق فى التعامل مع الفوركس لان الانترنت لغتة الاساسية انجليزي . وممكن تكون صعب التعامل مع الفوركس اذا كانت اللغة غير انجليزى

lionking
10-14-2012, 10:59 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى اللغة ليست عائق فى التعلم القواميس موجود على النت تقدر تدخل وتبحث وتتعلم

mohamed ezzat
10-14-2012, 05:56 PM
توجد مواقعة عربية كثيرة جدا فى المجال
يوجد محللون عرب كثر جدا ومنهم المتميز جدا
يوجد بعض المنصات لبعض الشركات معربة
فما العائق التى تمثله اللغة لك ؟

latraaa
10-14-2012, 06:03 PM