المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسرع طريقة لتعلم الفوركس

الصفحات : [1] 2

mbldinsty
07-27-2012, 09:36 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فأنا جديد في مجال الفوركس واريد منكم ان تساعدوني في اتباع اسرع طريقة لتعلم الفوركس كونكم تعلمتم الفوركس
وتعرفون الطريقة الاسرع لتعلم الفوركس فارجو منكم المساعدة ان امكن ذلك وشكرا

omanfx
07-27-2012, 09:41 AM
اهلا بك اخي العزيز في عاالم افوركس
اولا لاتتسرع عزيزي انصك بقرائه الكتب التعليميه ستجد الكثير كنها في المنتدى
دا
وتاابع الفيديوهاات المجوده هنا في المنتدى في قسم التعليم

resala11111
07-27-2012, 10:05 AM
يوجد الكتير من المواقع والدورات
على شبكة الانترنت وصعب انك تتعلم الفوركس
بسرعة لان يوجد به العديد من الاسرار

egypt2012
07-27-2012, 10:08 AM
نصيحة لا تتسرع فى التعليم خد وقتك تمام و اعلم ان السوق لم ينتهى
فلابد من التعليم جيداً

mabrahim
07-27-2012, 10:11 AM
نعم مرحبا بيك
لاتتسرع انضر من حولك جيدا وسترى اصواب والخطء
اشرح موجود بالكتب والفيديوهات يكترة مرة اخرى لا تتسرع افتح حساب مجاني
في البيداية

Mohamed90
07-27-2012, 11:10 AM
السلام عليكم اخي العزيز اسرع طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات و اكيد اذا صعب عليك فهم بعض الامور ارجو قراءة الكتب لكي تفهم جميع المصطلحات و بعد الفهم و التعلم انصحكم بالتجربي و تعلق به للمدة حتى تزيد من هبرتك و تطور مهارتك

mehdy
07-27-2012, 11:16 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا لا داعي للسرعة اخي الكريم خد وقتك الكفي في التعلم وافضل طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات اذا صعب عليك فهم بعض الامور عليك بقراءة الكتب الخاصة بالفوركس

kanzsea
07-27-2012, 11:23 AM
مفيش طريقة سريعة انا بقالى 3 ستوات ولسة بكتشف اشياء جديدة وبتعلمها انصحك بعدم التسرع وانك تاخذ بهذة النصيحة اسئل مجرب

sky44
07-27-2012, 11:26 AM
السلام عليكم .اول مرحبا بك اخي في هذا العالم الرائع . افضل طريقة لتعلم الفوركس هي مشاهذة الفيديوهات التعليمية و هي متوفرة بكترة في الانترنت و في رايي مشاهذة الفيديوهات و تكبيقها افضل من قراءت الكتب المملة

king
07-27-2012, 11:26 AM
هناك العديد من الطرق لتعلم التداول فى سوق الفوركس الامر يحتاج منك التركيز فى المعلومات وان تكون البدايه فى التعلم بكل اساسيات التداول فى السوق ثم بعد ذلك تعلم التحليل التقنى للسوق والتحليل الاساسى حتى تكون مؤهل فى النهايه للتداول

kimoboy
07-27-2012, 11:27 AM
وعليكم السلام ورحمة الله تعـالى وبـركاتـه
أخـي أنصحـك بمشاهدة الفيدويوهـات على اليوتوب فهناك العديد مـن الدروس الجيـدة

ahmedalex
07-27-2012, 11:29 AM
انا مازلت مبتدىء مثلك تماما ولاكنى انصحك بالبع عن التسرع فى تعلم الفوركس حتى لا تصاب بالغرور والطمع فى الدخول فى المجال للمكسب منه او حتى لا تنسى دروسك التى تعلمتها فتخطأفى التحليل واتخاذ قرار الصفقات هناك الكثير من المنتديات وهنا ايضا دروس تعليم الفوركس اتبعها وافهمها جيد ومن ثم حساب تجريبى بعض الوقت ثم ابدء على بركة الله

husamart
07-27-2012, 11:33 AM
ابدء بتعلم التحليل الكلاسيكي
وابقى هنا في هذا المنتدى فكلنا سنحاول ان نقدم كل جهدنا لإفادة الجدد

HOUSAMMI
07-27-2012, 11:34 AM
بسم الله
بالاضافة الى نصاءح الاخوة

نزل كتاب من الانترنت

وابدء معاه واحدة واحدة وبعدين طبق على الديمو

بعد شهر او اقل هتقدر ترد فى المنتدى

ولما تحقق ربح فى الديمو ابقى افتح حساب حقيقى

khaledforex
07-27-2012, 11:36 AM
شوف ياسيدى احنا اتكلمنا فى الموضوع دة كتير واعتقد ان اجابات الزملاء كانت شايفية
على العموم تستطيع ان تقوم بتحمي استراتيجية الوافى ابدأ بتعلمها
حتى لو لم تستخدمها فانك ستجد فيها معلومات خطيرة عن الترند والدعوم والمقاومات والفيبوناتشى
التحليل الكلاسيكى يعنى
ودى حتفتح امامك الكثير من الافاق

amrmorasamir
07-27-2012, 11:42 AM
بصراحه اسرع طريقه انك تاخد كورس ولكن انا مش بحب اخد كورس وانت ممكن تتعلمه لوحدك من على النت وتوفر فلوس الكورس وتفتح بيهم حساب
يبقى اتفرج على فديوهات تعليميه من اى منتدى كبير او من المنتدى هنا :bravo:

mohamed Omar
07-27-2012, 11:46 AM
اسهل طريقة ابدأ بفيديوهات اليوتيوب
وبعد كده الكتب
انصحك بالكتاب ده كويس جدا دا
http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 11:54 AM
يوجد كتب كثيره للتعلم منها كتاب الفوركس للعرب

وفيديوهات كثيره بالمنتدى تقدر تتعلم منها وتستفاد

واهم شئ يجب التمعن كثيراً فى الشارت والممارسه على الحساب التجريبى

islamselmy
07-27-2012, 11:56 AM
بصراحة و اكتر نصيحة ممكن اقدمها ليك من اخ ل اخ
انك تتعلم من هنا لان هنا كل شىء تتخيله من البدايه حتى الاحترافيه و لو مش عارف حاجة بتعمل مووضع و تسئل فيه على اللى مش عارفة و هتلافى ردود شافيه باذن الله
وحاول تقرا كتير و تجرب على حساب الديمو
لازم تجرب على الحساب الديمو فترة تكون طويله مثلا 3 شهور علشان تتعلم من اخاطئك لان المجال النظرى انك تقرا عن الفوركس لازم تكمله بالمجال العملى

BiG MoNeY
07-27-2012, 11:58 AM
اخي الكرمي لاتوجد طريقة اسرع لتعلم الفوركس فكلما اسرعت راح تترك الكتير من اساسايات الفوركس وهدا راح يعرضك للوقوع في الكتير من المشاكل وانت غني عن الوقوع فيها المهم انصحك في الاول تتعلم المصطلحات والاساسيات المستعملة في الفوركس تم تتاعبع الفيديوهات التعليمية لانها اكتر افادة ومن بعدها طبق على حساب ديموا موفق اخخي الكريم

jawadfes
07-27-2012, 01:23 PM
السلام عليكم اخي العزيز اسرع طريقة للتعلم و الفهم هي الفيديوهات و اكيد اذا صعب عليك فهم بعض الامور ارجو قراءة الكتب لكي تفهم جميع المصطلحات و بعد الفهم و التعلم انصحكم بالتجربي و تعلق به للمدة حتى تزيد من هبرتك و تطور مهارتك

medhat
07-27-2012, 01:34 PM
اهلا بك اخي العزيز في عاالم افوركس
اولا لاتتسرع عزيزي انصك بقرائه الكتب التعليميه ستجد الكثير كنها في المنتدى
دا
وتاابع الفيديوهاات المجوده هنا في المنتدى في قسم التعليم

عندهم حق فى كل هذا الكلام فالسرعه غير مفيده وانا اقدر موقفك غفد كنت مثلك فى البدايه
ولكن فى التأنى السلامه

magic777
07-27-2012, 02:10 PM
اخي مافيش حكايه اسرع طريقه والكلام ده والوقت بيعتمد عليك انت في اذا كنت بتقدر تستوعب المعلومات بسرعه وتفهم بسرعه ولا لا
مش من الوسيله بس وكل الطرق هنا سواء كتب او فيديوهات مش بتديك وقت محدد للتعلم
واللي اصلا ده مراحل مش مجرد كتاب هتقراه ولا فيديو تشوفه تقول اتعلمت ده انت هتاخد وقت طويل على ما تقدر تطبق صح اللي اتعلمته

mohamed1happy
07-27-2012, 03:52 PM
بأمكانك ان تأخذ كورسااااااات في الفوركس أو حتي تبحث علي جوجل عن فيديوهات تعليم
الفوركس وستجد الكثير لتتعلمه ولن شاء الله ستستفاد كثيرا

Noah
07-27-2012, 04:11 PM
هى التطبيق المباشر على الشارت هذه هى الطريقة الاسرع فى سوق الفوركس والتى من خلالها تتمكن من تعلم الفوركس سيرعا جاد ولا يوجد مشكلة فى ان تتعلم الفوركس بهذه السرعة ما لم يكن لديك نسبة مخاطر

زيزو
07-27-2012, 07:04 PM
نزل الفيديوهات من اليوتيوب
والكتب الالكترونية
وافتح الحساب التجريبي

mahmoud1
07-27-2012, 07:06 PM
اسرع طريقة تحاول تبحث عن فيدوهات تتكلم عن الفوركس وتتعلم الاساسيات من البداية وفى المنتدى هنا هاتلقى ركن خاص بالفيدهوهات التعلمية وبعدين تفتح حساب ديمو وتحاول تتطبق كل اللى بتتعلمى اول بى اول ولا تتاجر على الحساب الحقيقى اللى بعد فترة

mannon
07-27-2012, 07:24 PM
بأمكانك ان تأخذ كورسااااااات في الفوركس أو حتي تبحث علي جوجل عن فيديوهات تعليم
الفوركس وستجد الكثير لتتعلمه ولن شاء الله ستستفاد كثيرا

شوف انا معاك ان اسرع طريقة للتعليم من النت هى عن طريق الفيدوهات لكن انا لى رايى فى الموضوع دة اعتقد ان افضل طريقة للتعلم فى البداية خصوصا هو الكتب الالكترونية او المطبوعة وبعد كدة الفيديو

nourhan ali
07-27-2012, 07:27 PM
لو دورت عالنت هتلاقى منتديات كتيرة بتتكلم عن الفوركس وفى منتديات بتحاول تبسط الامور اوى للمبتدئين و حاول متتسرعش فى تعلمك للفوركس عشان تقدر تفهم الاساسيات كويس يعنى انا ما زلت مبتدئة بردوه وقعدت حوالى شهر او اكتر اقرى عن اساسيات الفوركس لحد ما فهمته وبردوه على حسب قدرتك فاستيعاب المعلومات ممكن تقدر تخلصها بسرعة وربنا معاك

salah.bmw
07-27-2012, 08:38 PM
اخي الناشر الفوركس هو علم مثل اي علم من العلوم
يعني بدو وقت ودراسة وممارسة حتى تشتغل صح
مش بيوم وليلة بتصير دكتور او مهندس او او الخ
اصبر واتعلم من الاول وخود وقتك بلكامل حتى ما تضيع فلوسك

sa3idsmp
07-27-2012, 08:42 PM
انا كدللك جديد في هدا المجال و انصحك ان لا تفعل مثلي وتغامر بحسابات حقيقية عليك اولا ان تتدرب على حسابات تجريبية او كما يقول المثال المغربي (سول المجرب لا تسول الطبيب)بالتوفيق اخي

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 10:34 PM
اول حاجه يا باشا اهدى كده
وانسى موضوع بسرعة دا هنا
وتانى حاجه دور على كتب تعليم الفوركس واقراها كويس وشوف فيديوهات على اليوتيوب وعيش
:)

sabry
07-27-2012, 10:37 PM
يوجد كورسات كاملة لتعليم الفوركس سوف تجدها على اليو تيوب وفى بعض المنتديات وهذا افضل لك حتى لاتمل من القراءة بسرعة وخصوصا ان الشرح هيكون امام عينك يعنى مش محتاج تخيل كثير للفهم

asmoshaa2012
07-27-2012, 10:37 PM
اهم شئ يا اخى فى الفوركس هو عدم التسرع فى اى شئ مطلقا سواء التعليم او التداول او اى شئ فاحذر جدا
وفترة التعلم هى فترة هامة جدا جدا لانها هى التى ستحدد مدى استعدادك الحقيقى لبدء التداول ولا تنسى التجربة على الحساب التجريبى لكن تفهم كيفية التداول ومن ثم ابدا التداول

ahmadsalaymeh
07-27-2012, 10:39 PM
اسرع طريقة هي بقرائة الكتب
ومشاهدة الفيديو وقرائة المواضيع من المنتديات
مع التدرب على الحسابات المجانية

zizo_a_86
07-27-2012, 10:40 PM
الفروكس طريقة تعليمه واحدة مفيش فيه طريقة سريعة فى مجهود كبير منك انت لو حبيت تتعلم بسرعة ودا من خالل فيديوهات وكتب على المنتديات

Mr.Houssa
07-27-2012, 10:41 PM
السلام عليكم

انا مبتدئ مثلك اريد تعلم الفوركس

ارجوا من الاخوان افادتنا

apolo
07-27-2012, 10:57 PM
للأسف لا يوجد طريقة للتعلم السريع بل بالعكس كلما اطلت تعلمك كان ذلك في صالحك

وحتى ولو مللت فواصل التعلم أخي ...

foouaad
07-28-2012, 03:30 PM
اولاً ان تكون من داخلك ان تكون عايز تتعلم الفوركس ثم تزهب الى المنتديات
والفديوهات وا القرسات لكى تتعلم الفوركس الاول جيداًودى اول مرحله
ثم بعد كده مرحلة الخبره ودى بتيجى من الاكتساب من الاخرين والتعامل فو السوق

tifanytomato
07-28-2012, 03:35 PM
بص فية مواقع كتير ومنتديات ومدارس على النت لتعليم الفوركس والكثير من الكتب والفيديوهات مش لازم تلم بالموضوع كلة حاول تعرف تقراء الشارت اعرف الاساسيات طبقة خد وقتك كتير مننا قضوا اعمارهم فى التعليم بجملة بئة كمان سنتين تلاتة ل