المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل الفوريكس حلال ام حرام

الصفحات : [1] 2 3

samirmfs
07-18-2012, 12:10 PM
والله يا اخوان انا لحد الان لم اعرف ادا الفوريكس حلال او حرام عشان في ناس بتحلل و في ناس بتحرم المشكل انني سرت مدمن على هدا الميدان النني وجدت به ضالتي اي عضو يريد ان يجيبني يعطيني ادلة على تحليله او تحريمه و ليس اراء فقط و شكرا

زيزو
07-18-2012, 01:21 PM
اخي الكريم
اللي بيحلل الفوركس هيجبلك ادلة
واللي بيحرمه هيجبلك ادله
لان اي مجال هتلاقي فيه الاختلاف في الاراء والادلة
اللي سمعته ان تجارة السلع زي النفط كده حرام واالله اعلم

elzeel
07-18-2012, 06:03 PM
والله اخى فى بعض الفتاوى حللت الفوركس ولكن ليس بكل طرقه
فهناك طرق فى الفوركس غير محلله لاحتوائها على شبهات
ويوجد حسابات اخى اسلاميه تبعدك عن كل هذه الشبهات

sky44
07-18-2012, 06:07 PM
السلام عليكم . ليس هناك ما يحرم التداول في الفوركس فالفوركس اخي عبارة عن بيع و شراء يعني عبارة عن تجارة و لا يمكن للتجارة ان تكون حراما و الفتاوى الشرعية قد حللت هدا المجال من قبل

sami
07-18-2012, 06:07 PM
والله يا اخوان انا لحد الان لم اعرف ادا الفوريكس حلال او حرام عشان في ناس بتحلل و في ناس بتحرم المشكل انني سرت مدمن على هدا الميدان النني وجدت به ضالتي اي عضو يريد ان يجيبني يعطيني ادلة على تحليله او تحريمه و ليس اراء فقط و شكرا

أخي الأمر سهل جدا فقط إبحث في شبكة الإنترنت عن تحريم تجارة الفوركس أم لا و ستجد العديد من
الفيديوهات و المقالات لشيوخ و علماء دين حول الموضوع و من خلال نقاشاتهم و مداخلاتهم ممكن أن
تصل إلى قناعتك الخاصة حول الفوركس

zahran
07-18-2012, 06:09 PM

بص يا باشا هقولك كلمه بصراحه اتقالتلى فى الموضوع دا . اما كنت متشكك وناس بتقول حلال وناس بتقول حرام
استفتى قلبك .. بمعنى ادرس جميع اتجاهاته وشوف انت لو انت شوفته حلال يبقى خلاص ولو شوفته حرام برضه دا رؤيتك
اخلاف العلماء هذا رحمه للعباد

deadlyfox
07-18-2012, 06:19 PM
اخي الكريم
اللي بيحلل الفوركس هيجبلك ادلة
واللي بيحرمه هيجبلك ادله
لان اي مجال هتلاقي فيه الاختلاف في الاراء والادلة
اللي سمعته ان تجارة السلع زي النفط كده حرام واالله اعلم

عندك حق والله ياغالى لازم الادله مع الكلام
لان الكلام بدون الدليل لن يجدى نفعا

forex4ever
07-18-2012, 06:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى من يبحث عن ادلة لتحريم او تحليل الفوركس
اقول له
ماذا تريد ان يكون شكل الدليل !!
كل فتاوى تحليل الفوركس او تحريمه هي مجرد اجتهاد من علماء الامة وقد يصيبوا وقد يخطئوا
واستفتي قلبك
تحياتي عزيزي

realyone
07-18-2012, 06:29 PM
اختلف الفتاوى في علماء أجازوا الفوركس وفي علماء حرموا الفوركس حرموا بسبب الرافعه الماليه,في هذا الزمن كثر الشبهات فأصبحنا لانعرف ماهو الحرام وما هو الحلال,لكن الأكيد انه حرام هو التداول على السلعات مثل الذهب ومثل النفط والفضه

salah.bmw
07-18-2012, 10:22 PM
هذا السؤال بلذات رح يجننا تماما
علماء بيحللو وعلماء بيحرمو واحترنا مين نصدق ومين لأ
بس اغلب العلماء اجمعت على انو المتاجرة بلازواج ما فيها مشاكل اما عن السلع اختلف رأي العلماء

Aker001
07-18-2012, 10:26 PM
اغلب العلماء اجمعت على انو المتاجرة بلازواج ما فيها مشاكل اما عن السلع اختلف رأي العلماء
جيد

Rami
07-18-2012, 10:26 PM
انا والله لا احبالتطرق الى مثل هذه المواضيع
لان هناك الكثير من وجهات النظر
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ma90do
07-18-2012, 10:32 PM
هذا السؤال بلذات رح يجننا تماما
بس اغلب العلماء اجمعت على انو المتاجرة بلازواج ما فيها مشاكل اما عن السلع اختلف رأي العلماء

فعلا اخي الواحد اصابته حاله من التشتت في الوصول لاجابه علي هذا السؤال بس علماء الازهر قادرين علي الاجابه علي هذا السؤال لانهم اهل ثقه

HUSSENEY
07-19-2012, 04:14 AM
الفوركس حلال ومعظم خبراء الدين اكدوا انى مش فى حرمانية
ولكن قالوا انى تجارة الذهب والمعادن مكروووووووها

theboy2226
07-19-2012, 05:18 PM
بص طالما في ناس بتقول حرام و عندها ادله و ناس بتقول حلال و عندها ادلة يبقي الواحد في الحالة دي يستفتي قلبه و يعمل عقله و يجتهد
لان كل اللي بيقول حلال او لا حتي من اعلماء بيجتهدو و هو لو فيه حاجة واضحة بينه انه حرام و احني لسه بنتاجر يبقي كده حرام لكن محدش يعرف يبقي كل واحد يمشي ورا عقله

kimoboy
07-19-2012, 05:29 PM
هنـاك إختلاف كبير في هـذا الأمر
ولكـن أنصحك بالتسجيل يــحساب إسلامي ينجيك مـن الذنوب
من أسباب تحريمها :

فإن الإنسان يعجب عندما يسمع عن بعض الناس الذين أصيبوا بسكتة قلبية، أو بمرض، أو باعوا بيوتهم، أو غير ذلك نتيجة لمضاربات الأسهم

hesham1046
07-20-2012, 02:25 AM
الفوركس كا اى تجارة يا اخى العزيز فيها الربح وفيها الخسارة
لو انت شايف انو حرام ماتشتغلش فية

nrgslawi
07-20-2012, 02:29 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هناك الكثير من الفتاوي تحلل المتاجرة في الفوركس لكن بشروط
وهي ان تكون غير ربوية وان لا تتم المتاجرة بالمعادن والنفط

mohamed yossef
07-20-2012, 02:43 PM
لا اعتقد ان الفوركس حرام وانا بتداول بحساب اسلامى
ولا تاخذ منى الشركة عمولة او مصاريف باستثناء الفرق بين سعر بيع العملة وسعر الشراء اللى هو الاسبريد

mrsimpson
07-20-2012, 02:46 PM
اناا قرات كثيرا عن الفتاوي التي تحرم الفوركس ولكنني وجدت انها لا تحرم االفوركس بشكل عام ولنها تحرم بعض اشكال التداول كالتداول بالذهب والفضة والتدال مع وجود رسم التتبيت ويمكن للمتاجر ان يتجنب هذة الامور بسهوله والله اعلم

Sobhy
07-20-2012, 02:49 PM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
صديقى العزيز الفوركس ليس حرام و ذلك لأنه ليس مضمون الربح مثل فوائد البنوك و لأنه يعتمد على مجهودك و تركيزك كما ناك لا تكن متاكد من الفوز او الخسارة

spiderxp
07-20-2012, 04:35 PM
انا مش شيخ بس انا شايف انه مش حرام لا هوا قرض ولا فايده دي معاملات تجاربة هادية

YesIcan
07-20-2012, 05:14 PM
كل فتاوى تحليل الفوركس او تحريمه هي مجرد اجتهاد من علماء الامة وقد يصيبوا و يخطئوا
ماذا تريد ان يكون شكل الدليل
يا غالي استفتي قلبك

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 04:11 PM
بأذن الله حلال وهناك العديد من الفتاوى التى اقرت بذلك من عدد كبير
من الدول الاسلامية وعدد كبير من العلماء فى مثل هذه الامور

KOGI
07-21-2012, 07:15 PM
الفوركس حلال مليون فى المية والكلام ده من بوق علماء دين كبار لكن المحرم فى الفوركس بعض الاشياء
زى التبيت او انت ممكن تبيت عادى لكن متاخدش اى فوايد بمعنى انك تعمل حساب اسلامى بدون سواب
والمحرم برضه التجارة بالسلع من دهب وفضة ونفط غير كده كله حلال ان شاء الله

V2x_
07-21-2012, 07:21 PM
الموضوع يحير جدا لانة موضوع صعب
ولكن اعتقد انة بلاش نضع انفسنا فى هذا الوضع
وان شاء اللة ياتى الامر الصحيح قريبا

aboualy
07-21-2012, 07:24 PM
الموضوع يحير جدا لانة موضوع صعب

اخى انا اعتقد ان الموضيع الكتير الى بتتكلم عن الموضوع ده هى الى بتلخبط الناس
وانا ارجو من السادة المشرفين ان يكون فى موضوع مثبت ويتم فيه تجميع الفتاوى الى بتتكلم فى هذا الموضوع سواء الى بتقول انه حلال او الى بتقول انه حرام وبعد كده كل واحد حر ياخد بالفتوى الى تريحه

havic
07-21-2012, 07:53 PM
انا راية العديد من المواضيع تتحدث عن هذا ، لكن الكثير يقول ان الفوركس حلال اذا لم تأخد الفائدة
وبالفعل العديد من الشركات توفر حسابات اسلامية

magic777
07-21-2012, 09:10 PM
اخي الحمد لله مجال العمل في الفوركس عامه مش حرام طالما حسابك اسلامي ومش بياخدوا فوائد عليك
لكن فيه بعض الطرق اللي ممكن يكون فيها شبهه شويهوالاغلبيه هنا مش بتعرف تشتغل بيها اصلا

swingawy
07-21-2012, 09:13 PM
والحل هو ان نستفتى قلبنا

egypt2012
07-21-2012, 09:16 PM
اى مجال فيه الحلال و الحرام حتى الفوركس
فلو تتاجر فقط على العملات فهذا حلال
اما ان كنت تتاجر على معادن مثل الذهب و الفضة فهذا حرام

assidi saber
07-21-2012, 09:19 PM
السلام عليكم اخواني اعتقد ان الفوركس حلال لانه كاأداة لاستثمار

zizo_a_86
07-23-2012, 01:35 AM
هل تجارة العملة حلال ام حرام...هو نفس سؤالك...الفوركس هو تجارة بموافقة المضارب وسوق الفوركس

madman
07-23-2012, 12:11 PM
هناك من قال حلال وهناك من قال حرام ولكن الى اعرفه انها حلال 100 % وليس حرام شكرا ليك على الموضوع دا

Looser
07-23-2012, 12:29 PM
‏إن هذه العملية قرض حسن من الشركة لعميلها ولا يجوز لها احتساب عمولة على العملة التي تقرضها له وإن باعتها له تكون وكيلة عنه ولها أن تتقاضى العمولة المعتادة التي تحتسبها عند قيامها بمثل هذه العملية بدون قرض بشرط ألا تتضمن العمولة بأي صورة فائدة مستترة على القرض المذكور

a5rzamn
07-23-2012, 12:32 PM
اخي الكريم

الفوركس بشكل عام حلال

لكن الحرام فيه هو التجاره بالسلع كالذهب والفضه والبترول وما شابه

حسب راي اغلب العلماء والله اعلم

Spiderhoof
07-25-2012, 05:53 AM
بس اغلب العلماء اجمعت على انو المتاجرة بلازواج ما فيها مشاكل اما عن السلع اختلف رأي العلماء.............ولكن الحلال بين والحرام بين

chuchab
07-25-2012, 06:34 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
صديقى العزيز الفوركس ليس حرام و ذلك لأنه ليس مضمون الربح مثل فوائد البنوك و لأنه يعتمد على مجهودك و تركيزك كما ناك لا تكن متاكد من الفوز او الخسارة

waleed adel
07-26-2012, 03:07 AM
الفوركس حلال بفتوى معظم رجال الدين اكدوا انى مش فى حرمانية
ولكن الشبهه فى تجارة الذهب والمعادن
والله اعلم

HARRY POTTEER
07-26-2012, 03:15 AM

ويوجد حسابات اخى اسلاميه تبعدك عن كل هذه الشبهات

---------- Post added at 02:15 AM ---------- Previous post was at 02:13 AM ----------

اعتقدد ان الفوررككس حلال والله اعلم
لان فيه البي والشراء وهناك مجموعة الفتاوى تحلل الفوركس

hamalm
07-26-2012, 03:17 AM
كل الردود غير وافيه بالادله ياريت تب